NULL Skriv ut sidan - Lucas

Anbytarforum

Titel: Lucas
Skrivet av: Lars-Olov Eriksson skrivet 2013-12-22, 14:31
(Detta inlägg skulle precis postas, när Discus slängde ut mig och inlägget. Jag brukar skriva i Word först men skrev nu spontant i meddelandefönstret. Nu får jag skriva ”kortare och tydligare” och hålla mig mera till ämnet).  
 
Min lilla bit passade tydligen in i ett större pussel. Hoppas att någon också lockas att ta tag i uppslaget. I kollegiernas samlingar finns det ”tonvis” med information. I sammanhanget kan såväl Bergs- som Kammar- och Kommerskollegierna beröras. Så det är en fascinerande värld. Inte minst är det spännande att se hur rörliga folk var inom en viss bransch. Hur bar sig Wilhelm Facht åt för att hitta dessa personer ? Han måste ha haft ett omfattande nätverk och känningar här och där. Bortsett från den insinuerade möjligheten att dra vidare österut - vad var det som lockade smeder m fl till Gotland ? Förutsättningarna för järnbruk måste ha varit mycket bättre på annat håll.  
 
Personerna ifråga verkar ju knyta an i den lokala Gotlandshistorien senare, ibland med fantasifulla namnförändringar. Wilhelm Facht tycks ha hållit sitt löfte, för de fyra drog inte vidare (är det förresten någon som känner till något fall av utvandring eller rentav försvinnande från Lummelunds bruk ?).  
 
Schönberg fick en vacker biografi som bakgrund. Placeringen i Kommerskollegium passar ju bra.  
 
Facht från Holland är en hypotes och så är det ju roligt med nya forskarmiljöer. Sagoberättarna Nyberg och Kinberg härleder släkten Facht till Livland utan minsta argument och naturligtvis utan källhänvisning. Under skånska kriget, i samband med att Nederländerna förklarade Sverige krig den 15 juni 1675, blev Wilhelm Facht väldigt skärrad och skrev en försäkran om att han var “en svensk man” (i motsats till kompanjonen Mattias Trip, som enligt Facht dock svurit sin trohet mot Sverige). Jag har inte funnit ett enda litet korn i Holland och kan naturligtvis inte bevisa att Nyberg et al har fel.