NULL Skriv ut sidan - SV: Lucas

Anbytarforum

Titel: SV: Lucas
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2024-01-10, 09:28
Hej Jan och God Fortsättning på forskaråret 2024!

Först nu upptäckte jag detta inlägg från dig. Det är intressant. Jag vill börja med att analysera det namn, du läser som "Michell Luckas hust:o". Jag tycker, att det står "Michell Ludas hust:o" och vad är det för konstigt släktnamn?.
Jo, till att börja med tar vi bort genitiv-esset. Då blir släktnamnet "Luda". Sedan tänker vi oss, att skrivaren (som inte var så van vid franska släktnamn) när han hör mannens namn vara Michell Luda, felaktigt låter den avslutande bokstaven i förnamnet "spilla över" till efternamnet. Vi tar därför bort L:et i Luda. Kvar blir bara "Uda". Nu kanske du anar, vart min tankegång är på väg?
Det franska släktnamnet Oudart, som har ett stumt avslutande t, kommer i Sverige (av svenska skrivare) att förändras till Oudar/Uddar/Udar. Om man uttalar Udar, så hör du att även det avslutande r:t är svagt.
Min slutsats blir då, att Maria Persdotter (Personne) var gift med Michel Oudart.

Testamentet du refererar till och som makarna skrivit några år tidigare, har jag tydligen missat förut men tolkar det nu så här:
  "Gudh warj medh oss uthi Jesu nampn
Alldenstundh alle meniskior äre ten timmeliga döden underkastade, men icke weeta sin tidh eller bestembde stundh när ändelycktene skiee måste; och Emädan Wij Undertechnade, Jagh – Mickell Persson fransoos, och Jagh hust:o Giertrud Bertilsdåtter Bärgh, En rum tijdh uthi een rätt ächtenskapz semia och kierlighet sammans lefwat hafwa, och medh inga barn under warande ächtenskapp wälsignade äro, eij eller någon lifz arfwinge hafwa mycket mindre här i wärlden förmoda; Eij effter såsom all den ringe ägendom wij nu hafwa kunna, ähr förwärfwat j wår ahnleetes Swett, betrachtandes det aff oss ingendera sijdan effter wåhr slächt eller wåra föräldrar hafva aldrig ett runstyckes wärde ärfft; derföre aff ett rätt Christeligit och kierligit hiertta, wij sinnade ähro hwar andre Ehoo som först hedan kallat warder, att den som effterlefwer Testamenterat, alt hwadh som oss till höör bådhe i lööst och fast hafwandes hwadh nampn tet hafwa will sedan den dödhe ähr medh en hederligh begrafningh försedd, att få niuta oqwält för någon af wåra arfwingars åtalan. Doch så förståendes Jagh Mickell Person fransoos hafwer En Syster hust:o Maria Persdåtter wijdh nampn Michell Ludas hust:o skall om så ähr gudh kallar mig först effter min dödh uthi Contante Pening:r hafwa fembhundradhe daler kmt och till dhe fattiga skall gifwas j Jesu nampn Tiugofyra daler kmt. J lijka måtto der min kiera hustru skulle gienom döden afgå, skall hennes slächt den torfftigast wara må Een sådan Post peningar bekomma nembl. 500 daler kmt och 24 daler till dhe fattige, och när sådant ähr skiedt behåller den qwarlåtne, hwadh som igen wara må oqwält och orubbat för alle andre arfwingars åtal för den skull Emädan dätta Testamente af oss ähr medh godt förstånd bewilliat, och uprättat och wåhr yttersta willia att tet må fast och oryggeligen hållas. Ty bekrefftom med Egne händer underskrifwande så och Signets undertryckande; Bidiandes alt therföre ödmiukligast dee Edle höge herrar Borghmestare och Rådh täcktes denna wåhr yttersta willia Confirmera, och låta dätta Testaments innehåldh blifwa uthi stadens Protocoll intechnat. Ståckholm d 4 Augustij A:o 1676.
Michill Persson   Giertrudh Bertilzdåtter  Till Wittnes undertechnade Antonij Martin  Erich Bergius"

Detta föranleder mig, att ändra texten i NV del II sid 180 Tabell 19 till
"Michel Person, son till Jean (tab 1), är hökare och 1676 bosatt på östra Norrmalm i Stockholm. Redan 1/11 1669 är han löftesman vid en vigsel i Jacob och Johannes fs i huvudstaden. Enligt bouppteckningen (1678 I 426) har han inga barn med sin efterlämnade änka Gertrud Bertilsdotter Berg, i varje fall inga i livet. Endast hans hel- och halvsyskon nämns som arvsberättigade."

QED