NULL Skriv ut sidan - SV: Lucas

Anbytarforum

Titel: SV: Lucas
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2023-08-21, 15:16
Hej,

I ett testamente, undertecknat i ”Ståckholm” den 19(?) augusti 1676 (av vittnena Antony Martin och Erich Bergius), finns möjligen släktnamnet Lucas skrivet, men i sådant fall stavat Luckas (men först tyckte jag det stod Ludas). Testamentet är en bilaga till en bouppteckning, daterad 29/3 1678 (Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning, F1A:24, sida 426) och det eventuella namnet Lucas står på sidan 430, näst sista raden. Det jag egentligen undrar är vilken eventuell vallonsk släkt den avlidne personen tillhörde och om den avlidens hustru tillhörde en vallonsk släkt (vilken?). Jag försöker mig på en avskrift av delar av texten:

sida 426: ”…inventerades egendomen efter borgaren
och hökaren sa: Michel Peersson frantsoos.
Till rättelse emellan hans enkia hustru
Gertrud Bertilsdotter och sa: mannens
arfwingar, nemb: 1: dess samsyster hust:
Maria Persdotter boendes i Elfkarlby. 2:
sambroder Bertil Persson wid Afwesta
boendes och 3 halfbroder Frantz Persson
widh Forsmark boendes…”

sida 427: ”Afgående och betahlande skuldh
”Een Borgare i Nystadh benembd
Lelleste [eller Celleste? celeste på italienska betyder ”himmelsk”] Michel

sida 430 (testamentet): ”…wij undertechnade jagh
Michell Persson fransoos, och jagh hust: Giertrud
Bertilsdåtter Bergh
[eller Börgh/Burgh?]…”
”…jag Mickell Persson fransoos hafwer en syster
hust:u Maria Persdåtter widh nampn Michell
Luckas
hust:u…”

Min tolkning är att Maria Persdotter (ev. fransyska, eller med vallonsk bakgrund) var gm Michell Luckas då bouppteckningen upprättades 1678 och att paret då bodde i Älvkarleby socken, förslagsvis vid Älvkarleö bruk.

Länk till första sidan av bouppteckningen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0107505_00450#?c=&m=&s=&cv=449&xywh=2360%2C154%2C4459%2C2060

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

PS: Under diskussionämnet Personne (tror jag - jag använder telefon istället för dator) har jag hittat information om den avlidne och hans omnämnda syskon i bouppteckningen. Där står att systern Maria var gm Michel Oudart, enligt uppgift i bou efter Michel Personne. Själv har jag svårt att tycka att det står Oudert i ovan nämnda testamente. Finns fler som håller med?