NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-06-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-06-04
Skrivet av: Lotta Johansson skrivet 1999-04-18, 20:13
Datakommunikation i betydelsen direkt kommunikation mellan personer via dator, är inte lätt. Det fungerar som ett samtal mellan personer, personer som inte ser eller hör varandra, ett samtal i skrift. Därför är det oerhört viktigt att man uttrycker sig på ett sätt så att den som läser det förstår vad man menar.
 
Eftersom ingen hör min röst eller ser mitt ansiktsuttryck eller kroppsspråk i övrigt, och alltså inte vet om jag är arg eller ironisk, om jag skojar eller menar allvar, så måste jag alltså skriva på ett sätt så att det framgår! Skriver jag ett vanligt brev så har jag gott om tid och utrymme att förklara på ett mer ingående sätt så att mottagaren får rätt budskap, likaså om jag står mitt emot den jag pratar med eller talar via telefon. En del hjälpmedel finns som utvecklats just för den här typen av kommunikation, i e-post, chat och diskussionsforum. Ett sätt är att använda smilies, glada eller sura gubbar/gummor. Ett annat är att skriva känslor och uttryck i ord, t ex *ler*, *suckar* eller förtydliga ännu mer genom att använda versaler, t ex SKRATTAR och SUCKAR. Att sätta vissa saker inom citationstecken är ett annat sätt (som också använts i forumet men tyvärr även misstolkats).
 
Att uttrycka sig så att det inte går att misstolka, åtminstone göra sitt bästa, är viktigt! Det står under netikett här i anbytarforum att oförskämdheter, förolämpningar och personangrepp inte tolereras. Nej, naturligtvis inte! Men om man uttrycker sig otydligt så kan det tolkas som just sådana saker iallafall! Vill man göra ett inlägg i en debatt så bör man läsa igenom, och tänka igenom, vad man skrivit åtskilliga gånger innan man skickar iväg det. Går det att misstolka? Har jag skrivit tydligt nog?
 
Det är säkert många i forumet som är vana vid den här typen av kommunikation, men det finns säkert ännu fler som inte är det. Och hur många läser inläggen utan att någonsin delta? Säkerligen åtskilliga! Med tanke på det sistnämnda så måste man tänka på en sak till. Man har ingen aning om vilka som läser inläggen utan att ge sig tillkänna. Därför är det viktigt att inte uttrycka sig felaktigt om händelser/personer som förekommer eller förekommit utanför forumet.  
 
Att en del sjunker så lågt att dom utger sig för att vara någon annan behöver väl inte kommenteras mer, och är tack och lov inte särskilt vanligt förekommande.