NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 augusti, 2003

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 augusti, 2003
Skrivet av: Essan Gradhman skrivet 2003-08-17, 17:07
Wow....Vilket gensvar! Jag är helt förundrad och glad!
 
Jo, det finns en inflyttning till Gbg Domkyrko 1838, men som sagt inte varifrån. Jag har också letat igenom alla H-serier med attester. Ör, var den ort jag utgick ifrån i början, men JAG har letat, Melleruds museum har letat, och GLA har letat t o m i annexförsamlingarna till Ör i Älvsborgs län. Ör i Kronobergs län är också kollat!
I Gbg har jag letat igenom Kristine, Gustavi och sedan Garnisionsförs. Jag tror jag letat igenom allt som finns.
 
Gustav Gradman flyttar in år 1797 till Domkyrkoförs. och jag hittar inte heller honom som utflyttad eller död!?!Inte heller i personalförteckningen! Han kommer alltså inflyttad från Malmö 1797, omnämns som guldsmedsgesäll. Men en tidigare förfrågan om han fanns med i boken om Sveriges guldsmeder var negativ. Han bara försvinner!
 
Herrman, Anna Elisabet och Johanna Juliana försvinner alla från Romelanda och inga böcker finns ifrån åren 1786-1812 som det gäller. Deras födelseuppgifter har jag fått från en bouppteckning efter fadern, prästen Andreas Gradman i Romelanda. Han dog 1786.
 
Vendela är född i Skedevi, 1737-06-06. Sista noteringen jag har om henne är i ett hfl från Grangärde då hon ett tag bor hos brodern Anders. Tyvärr syns det inte på mikrokorten för Grangärde! Det är skrivet med blyerts att Gertrud Vendela hade återvänt till hemorten (alltså Skedevi), men där finns hon inte.  
Jag var faktiskt till Grangärde för nå´t år sedan och fick forska på pastorsexpeditionen där i orginalböckerna! En upplevelse!
 
Jag har kollat Lycke, Harestad, Ytterby, Rödbo och Hålta, Västerlanda, Säve + några till när det gäller Carolina.
 
Östad barnhem verkar vara ett bra förslag också, det ska jag ta upp med Malin Söderback!
Samt att kolla upp resten av Gbg:s födelseböcker!
 
Börjar faktiskt få ont i nacken av att kika på alla attester... Jag har varit för slö för att ändra de felvända på Genline...Fort ska de ju gå också....
Tack för alla fina tips!
mvh
Essan