NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2.4.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2.4.2002
Skrivet av: Ulla Kristoffersen skrivet 2002-04-01, 12:05
Hej Janne!
 
Ännu ett litet tips!  Anders kan ha varit född i moderns hemsocken under besök där eller prästen kunde helt enkelt ha glömt att föra in honom i födelseboken.  Det har jag stött på förut.  Annars borde han ha varit född i Rommenås soldattorp, där de andra barnen är födda.
 
Apro pos Anders mor, så har jag noterat mig att i Rommenås soldattorp bodde hos familjen en Petter Mårtensson född 13.10 1741 i Bergs torp. Denne Petters mor hette Anna Johansdotter som 1740 gifte sig med Mårten Pehrsson. Anna säges vid giftermålet vara bosatt i Eljaryd.  Mårten dog 1746. Anders Andersson Lundgren/ Anna Johansdotters första barn född i Rommenås Soldattorp, är född 1749.  Jag tror det är ganska sannolikt att detta är densamma Anna Johansdotter som den i Bergs torp og att då änkan Anna J. gift om sig mellan 1746 -1749, även om jag inte har någon vigseldatum på paret Lundgren.  
 
Detta som en liten hjälp till att finna var Anna Johansdotter kom ifrån.
 
Du vet väl antagligen att Anders Andersson 1751 år 1781 gifte sig med Lena Johansdotter från Övre Gibbarp? Jag har mer upplysningar om barn och flyttningar inom Malmbäck.
 
Har du något mer om Anders Andersson och hans familj, flyttningar, var de kom från etc, så tar jag gärna del i dina upplysningar.  Jag är inte i släkt med denna familj, men försöker hålla ordning på alla Malmbäcksbor.  
 
Påskhälsningar från Ulla