NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-09-26
Skrivet av: Dag Bremberg skrivet 2004-06-28, 12:38
Carl-Evert. Fantastiskt att du är så hjälpsam. Nu måste jag pröva ditt tålamod.
 
I ditt inlägg den 10 maj skriver du att nr 37 Margareta hette Jansdotter. Jag har tidigare noterat Jönsdotter, så jag vill bara kolla att detta är korrekt - och passa på att fråga om du vet något om vem fadern Jan skulle ha kunnat vara? (En tidigare teori var att det var Jöns Larsson på Onsby.)
 
En annan sak: I ett inlägg här den 26/10 2003 nämner du nr 26 Anders Larsson 1640-99 och nr 27 Karin Persdotter , d 1730. Nu har jag fått andra uppgifter från Gimo Hembydsförening, som förvirrar mig, om att en Anders Larsson på Fastbol skulle varit gift med Karins syster Britta Persdotter. Kan det ha funnits två AL där och då eller är det en ren miss?
Ytterligare en fråga om familjen:
Karins far Per Andersson (nr 54)har du angett som död ca 1655. Men är det inte han själv som enligt en lagmansdom 1664 begär konfirmation på ett brev från 1635 om att han köpt mark? Kan han inte ha levt så länge som till ca 1680?
Sen kan man undra vem hans far var; det fanns ju en Anders Johansson på Fastbol fram till 1674. Den Anders som nämns i Ölvsborgs lösen är väl lite för tidig. Eller vad säger du?
Som vanligt mkt tacksam för svar!
mvh/Dag