NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13.11.2002

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13.11.2002
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2002-11-12, 00:04
Om Per Friberg
 
Hej Odd.  
Inte heller jag har något svar på var Per Friberg befann sig innan han dyker upp i Säby socken ca 1789. Jag skulle dock gissa att han varit gift och möjligen änkeman då han gifte sig med Stina Gabrielsdotter. Jag finner det nämligen högst osannolikt att han gifte sig ffg 49 år gammal och sedan i snabb takt skaffar sig fyra barn (det äldsta visserligen fött utom äktenskapet, men med samma kvinna som mor till dem alla.
Jag har tyvärr inte tillgång till vigselböckerna för Frinnaryd efter 1765 så jag har inte funnit något tidigare gifte. Inte heller i Säby finner jag något lämpligt gifte, eller någon lämplig hustru som dör.
Däremot har jag med ledning av uppgiften i dödboken 1827 funnit Per i födelseboken i Frinnaryd.
Hans föräldrar var Inge Johansson, sockenskräddare i Frinnaryd, men troligen kommen från Linderås socken, möjligen Taleryd, gift 1739 i Frinnaryd med Kerstin Larsdotter från Frinnaryd södergård, född där 1718.  De fick minst nio barn mellan 1739 och 1762. Alla överlevde dock inte barnaåren och jag har bara följt Per framåt i tiden.
Kerstin var dotter till Lars Larsson, död 1731 i Frinnaryd södergård, gift 1717 med Anna Gudmundsdotter, som gifte om sig 1732 med Abraham Jonsson från Torpa. Abraham dog 1744 utan egna barn såvitt bekant, och Anna Gudmundsdotter dog 1747, båda i Frinnaryd.
Utöver dottern Kerstin hade Lars och Anna även en son Lars Larsson, född 1724 och gift 1746 med Sara Isaksdotter från Hulan i Frinnaryd.
 
Så långt har jag kommit i mina efterforskningar just nu.