NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 juli, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 juli, 2010
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2010-06-22, 12:37
Så bra - då är det någon 'där uppe' som läser det som skrivs här.
 
Återstår bara att vänta och se om mina tio dagar gamla frågor (se ovan den 12/6) besvaras lika välvilligt. Dessvärre är det ju så i förbundssandlådan att det tar emot för somliga att svara på frågor om de ställs av 'fel' personer...
 
Men nu handlar det här inte om undertecknad; jag klarar mig utan Snabber. Det handlar om de släktforskare som inte redan har möjlighet att publicera sin forskning på nätet, och kan tänkas att nappa på erbjudandet i tron att det är det bästa alternativet, eftersom självaste Släktforskarförbundet rekommenderar det.
 
Jag råkar ha den, måhända förbundspolitiskt icke korrekta, åsikten att det inte är Sveriges Släktforskarförbunds uppgift att agera mikrofonstativ åt vare sig det ena eller andra företaget, oavsett om det handlar om bildleverantörer (vi minns ju alla Förbundets fanatiska kampanj för att bevara Genlines dåvarande monopol), arkivbeständigt materiel eller internetpublicering. Förbundets uppgift ska vara att hjälpa medlemmar och andra släktforskare med de objektiva och korrekta fakta som behövs för att kunna ta ställning till olika alternativ.
 
Erbjudandet har nu visserligen försvunnit från Rötters förstasida - vilket ju är ett steg i rätt riktning - men det länkas fortfarande till det i Nyhetsarkivet.
 
Släktforskarförbundet fortsätter alltså att rekommendera Snabber - men har ännu inte förklarat hur man har kommit fram till att det är det bästa alternativet...