NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2003-11-12, 15:48
Det är väl bra att minst två olika aktörer har tillgång  till samma material för kunderna. Att de klampar in på varandras områden tycker jag inte är något fel, snarare mycket bra för oss forskare - då kan vi samtidigt sätta press på dem.  
Ett enahanda stöd för antingen Genline eller SVAR tycker jag inte släktforskarrörelsen ska ta. Istället bör vi slå fast om vår speciella tredjepartsroll som folkrörelse och kund med bejakning av kvalit?n (detta mantra som jag tycker mig säga om o om igen,,,).  
Riksarkivet och SVAR har större krav på sig vad gäller långtidsbevarande och tillgängliggörande, samtidigt som de får regionalpolitiska öronmärkta pengar för viss verksamhet, vilket inte kan jämföras med en smidigare organisationsform och produktion som Genline tillhandahåller, vilket företag i sin tur knappast har visat sig ha den gedigna och viktiga arkivkunskap som enligt mig faktiskt krävs, både för produktinformation och kundsupport.
Genline är bra som drivmotor i digitaliseringen av kyrkböcker men vad händer i framtiden med kvalit?n och prissättningen om Genline inte får några konkurrenter på marknaden? Tror knappast att ett vinstdrivande företag med monopolsituation kommer att sätta speciellt låga priser, så mycket vet jag ifrån nationalekonomin.
Nåväl, vi får se tiden ann.  
 
Angående Genline så är jag personligen nöjd med att snabbt kunna finna kyrkboksmaterial och växla mellan olika kyrkboksarkiv. Dock retar det mig enormt att det finns två olika fönsterna som man måste lägga tid på att flytta runt och som oftast är i vägen (tänker på Genline Family Finder och Sökresultat). Hade det inte varit bättre med en fast markörsök och klickbar resultatruta vid kantlisten? Har Genline inte låtit testa programmet hos vana släktforskare innan de lät nuvarande webblayout bli standard?