NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 mars, 2009
Skrivet av: Margaretha Johansson skrivet 2009-02-19, 02:21
DÖD PÅ FÄNGELSE - ANKLAGAD FÖR ARSENIK-MORD, CENTRALFÄNGELSETS CORRECATIONSAVDELNING, STOCKHOLM
 
Jag undrar om någon har mer information om denna kvinna;
Marta Larsdotter, född 1763 i Myckle, Skellefteå lfs. Död på fängelse - anklagad för mord - död 6 augusti 1834 i Stockholm. Centralfängelsets Correcationsavdelning.
 
Hon och hennes man hade 16 barn, varav 9 uppnådde vuxen ålder. Marta var tillsammans med sin dotter AnnaStina (född 1801)dömd för vållande av drängen Petrus Larssons död, genom förgiftning. Båda dog i fängelset på Norrmalm. Marta efter sju år. Anna-Stina efter fem månader. Fängelset som ligger i Stockholm  där LO-borgen nu ligger, nedlades omkring 1896.
Marta var gift med Olof Eriksson, född 1760 i Ullbergsträsk, Skellefteå lfs.
 
Det är en ana - till en ana -  till mig, och jag har hört att detta uppmärksammades som ett Arsenikmord - och att det gav stora rubriker i tidningarna vid den tiden. Jag har hört att dottern Anna Stina var gravid när hon fick sitt fängelsestraff och att barnet hon födde i fängelset blev omhändertaget av en änglalamakerska...Barnet dödades, och även modern dog i fängelset...
 
Snälla, kan någon ge mig mer information om Arsenikmordet och om det finns uppgifter om vad som hände med Marta och Anna Stina samt hennes barn!! Så oerhört tragiskt och sorgligt!
 
Margaretha