NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-11-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-11-10
Skrivet av: Helene Jorsell skrivet 2011-11-03, 14:51
Leif!
 
Nu har jag haft möjlighet att kika ytterligare på detta. Den som skrivit av barnhusakten för sonen Carl Olof kan ha misstagit sig på vem av föräldrarna som var avliden. Från Rötters barnhussök:
 
Barnets förnamn   Carl Olof
Barnets efternamn   Ollenberg
Intagningsdatum   1790-07-28
Födelsedatum   1789-02-07
Ålder vid registreringen   1 1/2
Faderns förnamn   Carl
Faderns efternamn   Ollenberg
Anmärkningar fadern   kommenderade soldaten
Moderns förnamn   Maria
Moderns efternamn   Korssberg
Anmärkningar modern   avl.
Utlämningsdatum   1790-09-17
Anmärkningar om utlämningen   ofärdig, död
Volymnummer   11
Inskrivningsnummer   94
 
För systern Anna Christina finns ingen notering om någon avliden förälder.  
 
Genom lite traggliga sökvägar pga avsaknad av tidiga flyttlängder, återfinner jag i hfl för Brännkyrka fs, Stockholm och i Vinterviken, Enkan Maria Christina Ollenborg, 48 år gammal. Hon uppges vara inflyttad från Ekerö 1798. I samma hushåll finns dottern Anna Christina Ollenborg, född 1788 (diff på ett år). I hfl finns en notering om att de båda får betyg till Hammarby den 2/10 1799, dvs samma församling där man återfinner Ollenbergs/Korsbergs vigsel tolv år tidigare (år 1787) och där också C.P Ollenberg återfinns i Hfl enligt mitt inlägg 3 november 2011 - 01:24.
Källa: Brännkyrka kyrkoarkiv, Husförhörslängder, AI:3 (1792-1800), sid 22
 
Kikade därför i Hammarby hfl för åren 1795-1801 (AI:3) och under No. 42 Hammarby Ryttarhus återfinns Inspectors Enkan Maja Stina Ollenberg med dottern Anna Stina Ollenberg. Dottern uppges vara född i Järlåsa fs.  
 
Och mycket riktigt, i Järlåsa födelsebok återfinns födelsenotisen för Anna Stina som född den 13 september 1787, döpt den 14 i samma månad. Den avskrivna barnhusakten ger födelsedatumet 18 september 1787 men en '3:a' blir lätt en '8:a'. Dotter till Inspectorn Carl Petter Ollenberg o.h.h Maria Korsberg. Bland dopvittnena återfinns namn som jag i mitt bläddrande noterade i hfl under Thorsåker, Hammarby; B.la Rudbeck, Dybecker och Åkerhjelm. Du finner födelsenotisen här: Järlåsa kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, C:3 (1738-1798).
 
Så kontentan blir att Carl Peter Ollenberg/Ollonberg föddes i Vallerstad fs år 1761, gifte sig i Hammarby fs år 1787 med änkan Maria Christina Korsberg. Dottern Anna Christina föds samma år i Järlåsa. Sonen Carl Olof föds i Adolf Fredriks fs 1789. När Carl Peter Ollenberg blev kommenderad soldat vet jag ej men att barn tillfälligtvist lämnades till barnhus/fosterföräldrar under faderns militärtjänstgöring var inte ovanligt. Ffa inte - som i detta fallet - då modern uppenbarligen var sjuk.