NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 januari, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 januari, 2007
Skrivet av: Jan Lindström skrivet 2006-10-28, 17:34
Jag har med intresse läst om Johan Tysk, spiksmed i Graninge Bruk. Han blev änkeman 1810 men var omgift då han kom till byn Krokvåg i Ragunda socken omkring 1820. Med sig i boet hade han förutom den nya hustrun barnen Sara f 1800, Nils 1803 och Catharina Elisabeth Cajsa-Lisa 1805. Johan slog sig ner i norra delen av Krokvåg där torpet sedan långt efter hans död hette Tysktorpet. Sara gifte sig med Salmon Andersson, Salmon i Sverige, Nils gifte sig i Döviken, men flyttade till Hammerdal då hustrun dog. Cajsa-Lisa gifte sig med Anders Lundström på gården Backen i Krokvåg. De fick 11 barn och den äldste, Johannes, var född 1826. Han var min morfars far och Johan Tysk var alltså min morfars farmors far.
Johan Tysk hade en koja i skogen och den backiga vägen där förbi kallas än idag för Tyskkujebacken. Johan dog 1831 i Krokvåg och är begravd i Graninge. Salmon dog samma år och Sara gifte om sig med Jonas Nilsson från Fors socken. Cajsa-Lisa och Anders Lundström är båda begravda på Ragunda kyrkogård, han 1887 och hon 1885. De blev båda 80 år gamla.
Jan Lindström