NULL Skriv ut sidan - Familjen Bengtsson

Anbytarforum

Titel: Familjen Bengtsson
Skrivet av: Kristoffer Andersson skrivet 2020-12-06, 13:15
Hej!


Jag försöker hitta information om familjen Bengtsson i Veberöd. Jag försöker bekräfta att Lars Olsson som dör 1866-05-07 i Malmö är Ola Bengtsson och Anna Andersdotters son. Jag är 99% säker på att han är det, men jag hittar inget definitivt som styrker det. Infon jag har:

Första HFL jag ser Lars Olsson (född 1795-05-03) är i Husie AI:2 b.62 / s.57. Han finns där tillsammans med en Bengt Larsson som bör vara hans bror. Jag hittar Lars och Bengt i Veberöds födelseböcker i Veberöd CI:1 b.1210 / s.115 resp. Veberöd CI:1 b.980 / s.92.

Den första HFL:en i Veberöd hittas i Vombs församling och är för åren 1810-1813. Där finns delar av familjen Bengtsson med, mannen Ola Bengtsson som ska vara född i Veberöd 1754-06-18, frun Anna Andersdotter född i Blentarp 1754-02-28 samt dottern Hanna.

Jag hittar inga bouppteckningar för varken Ola Bengtsson eller Anna Andersdotter.

Jag hittar inte Ola Bengtssons födelse i Veberöd.

Anna Andersdotters födelsenotis finns i Blentarp CI:2 b.940 / s.85.

Jag hittar inte när Lars ska ha lämnat Veberöd. Enligt en attest i Husie så ska Lars ha kommit dit från Hammarlöv (om jag inte läser fel) i Husie HIIa:1 b.9340. Det är ett rätt stort avstånd mellan Hammarlöv och Veberöd (iaf jämfört med Husie/Ö. Skrävlinge)

Är det någon som stött på denna familj tidigare och kan bekräfta att den Lars jag hittar i Husie/Malmö är den som föddes till Ola Bengtsson & Anna Andersdotter i Veberöd.

Om ni har information om Ola Bengtsson och hans föräldrar tages det tacksamt emot.