NULL Skriv ut sidan - SV: Regementsfältskären Nicolaus Wettervik

Anbytarforum

Titel: SV: Regementsfältskären Nicolaus Wettervik
Skrivet av: Veronica Kronhamn skrivet 2016-11-24, 17:59

Apotekaren Johannes Wettervik 1788 - 1834.
Trevligt med alla nya inlägg. Johannes W startade apoteket i Värnamo.5 barn föddes där. Härav dog 4 tidigt. Endast Gustaf Teodor levde vidare. Johannes flyttade till Vrigstad där en dotter föddes o dog. Därefter flyttade familjen till Månsarp (F). Dottern Eva Josefina föddes där 1833. Hon gifte sig Ekman. Inga barn.


1834 kommenderades Johannes som apotekare till Jönköping "då samtlig personal dött i Kolera". Även Johannes dog där i Kolera 1834-08.27. Begravdes i Jönköping. Se Månsarp F1 sid 7.


Endast sönerna Johan August född i Stockholm 1821 samt Gustaf Teodor född i Värnamo 1822 levde vidare förutom dottern Eva Josefina.


Gustaf Teodor sägs vara min anfader. Han levde i Oskarshamn vid den tiden 1861. Modern var en ogift piga, Corporalsdottern Johanna Grill från Mörlunda. Hon flyttade till Illinois och gifte sig där med Gustaf Wilhelm Sjöblad från Frödinge. De var nog ett par redan före flytten.


Jag är inte helt säker på att denne Gustaf Teodor Wettervik är min anfader. Han flyttade inte med modern till USA utan blev fosterbarn hos en kopparslagare Engström i Oskarshamn.
Resten känner jag till.


Min fråga till er är: Har någon som är en wetterviksättling tagit ett DNA prov? Jag finner inga wettervikare bland mina 660 matchningar.
Hör gärna av er!