NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 januari, 2014
Skrivet av: Hans Egeskog skrivet 2014-01-04, 14:27
Hej Bengt!
 
Såg att du hittat vigseln i Säby, så då behöver jag inte upprepa det.  
 
Anledningen till att jag intresserat mig för Johan Johansson Hagman har att göra med att jag håller på med en genomgång av Ekeby socken, där han ju föddes. Att vare sig hans föräldrar eller han själv kom att bo där särskilt länge gör att jag inte följde honom vidare i livet efter soldattiden i Säby. Men där har du med dina uppgifter fyllt en lucka. Det tackar jag för!
 
Mycket intressanta uppgifter i hembygdsnumret du länkade till. För övrigt en mycket innehållsrik sida i allmänhet.
 
Man kan verkligen undra hur han och hustrun fick ihop pengarna till fonden. Men om man läser bouppteckningen så framgår ju ganska tydligt att han hade en omfattande låneverksamhet. Och han blev ju förpantningstorpare på Kälkebo ägor redan då han och hustrun flyttade till socknen, så han måste ha haft med sig en del redan då.  
 
Förpantning innebar väl i stora drag att man betalade ”arrende” i förväg, vanligen 50 år, för att bruka ett torp, och hade rätt att överföra ”arrendet” på eventuella arvingar. Jag har själv en förpantningsägare i släkten så jag har intresserat mig lite för saken.
 
Nedan några av de sidor där jag funnit uppgifter om Johan Hagman. Hänvisningarna är till Arkiv Digital, men det ska nog gå att hitta uppgifterna även via andra firmor
 
Husförhörslängd:
Säby AI:5ab sid. 268  AID: v48937a.b2820.s268
 
Mönstring i Skillingaryd 25/6 1793
GMR Jönköpings regemente 383 (1793) s. 519   AID: v50731.b264.s519
 
Mönstring i Stralsund 3/6 1807
GMR Jönköpings regemente 386 (1807-1818) opaginerat    AID: v50734.b160
 
Mvh/