NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18.6.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18.6.2001
Skrivet av: Dag Bremberg skrivet 2000-12-14, 22:43
Hej! Fortsätter här diskussion, som förts parallellt på personnamn, förnamn, Lucretia.
 
Nils Larsson (gm Anna Greta/Margareta Svensdotter Axtelia)föddes som yngsta barn till Lars Persson(bonde i frälsegården i kyrkbyn i Väderstad s:n. från 1637 Han dömdes 1642 mot sitt nekande för hordomsbrott o senare för förtal av domarna. Död 17/2 1668 i Väderstad)
och dennes hustru i andra äk Ingrid Persdotter (fr Vallsberg, d 1/11 1703 i Väderstad)
Lars o Ingrids anor är okända för mig.
Axtelias föräldrar var Sven Nilsson Axtelius (f ca 1633 i Axsta, Högby (E), död i pesten 1711 i Rök) och Veronica Jonsdotter (fr Runnestad, Rök och Jättingstad, Heda, tror jag. Benämns fogdedotter. Efternamnet Runberg förekommer i något sammanhang. Ärvde Runnestad efter faster Sigrid Månsdotter 1679, enl Lysings häradsrätt. Sålde t mågen Nils Larsson 1696, enl k.majts resolution. Hon dog också i pesten 1711.)
Axtelius far var Nils Svensson (bonde i Axsta, d mars-feb 1683) och mor Margareta/Marit Andersdotter (d 4/1 1688, möjligen dtr t Anders Nilsson i Axsta o dennes hustru Brita, d 1662)
Veronikas far var Jonas Månsson (befallningsman, hade en syster Sigrid som var gm frälsefogde Hans Hansson Schlicting i Runnestad, Rök.)
Mer än så vet jag inte, men jag tar gärna emot alla slags kompletterande upplysningar.
Dag