NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 maj, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 maj, 2010
Skrivet av: Marie-Louise Gradin-Robb skrivet 2010-01-22, 12:19
Jag forskar i min mormors farmors farfars farfar ryttaren Erik Brunberg (född 1721 enl. soldatregistret) och hans hustru Kerstin Månsdotter (född 1720). De bodde i Brumstorp, Värsås (R). Då jag letade efter Erik Brunbergs föräldrar fann jag att under året 1721 föddes endast en Erik som jag trodde kunde vara en möjlig kandidat. Hans far var ryttaren Erik Ljunggren , men det tycktes som om födseln ägt rum i Edåsa. I födelsenotisen (Varola (R) C:2 sid 371) står ju inte heller moderns namn.
Nu har jag funnit deras äldste sons,  Anders Eriksson, rusthållare i Kustorp, Värsås (R), dödsnotering 1800-05-17 (Varola (R) C:4 sid 241) och där står att hans far hette Erik Andersson! Om jag antar att Brunberg var ett soldatnamn som han fick senare så kude väl  hans far inte heta  Erik i förnamn, eller hur? Han borde ha hetat Anders istället! Fast år 1721 föddes ingen Erik med en Anders som far! Så jag måste ha hittat fel far åt honom! Nu är jag  förvirrad och undrar om någon kan hjälpa mej hitta den riktige fadern. Det är ju också så stor förvirring med soldatnamn och patrronymika. Inte heller generalmönsterrullorna har hjälpt mej med detta.  
 
MVH
Marie-Louise Robb