NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 april, 2014
Skrivet av: Mikkel Eide Eriksen skrivet 2012-08-27, 23:06
Hej alle!
 
Jeg søger forfædre til min 3xtip-oldefar Gustaf Adolph Lindberg. Jeg ved udfra hans alder at han skal være født ca. 1791, nok i Sverige. Her følger hvad jeg ved om ham:
 
Den tidligste kilde jeg har for Gustaf Adolph er i Søllerød i Danmark, hvor han bliver trolovet (10. juli 1814) og viet (14. august 1814). I kirkebogen står Ungkarl Gustav Lindberg, Papirmager [og] Pigen Sophie Toft paa Nymølle -- det er uklart om paa Nymølle kun refererer til hustruen eller dem begge, men der foregik i hvert fald papirproduktion på Nymølle i Søllerød.
 
En datter, Caroline Martine, døbes samme sted 20. oktober 1816, hvor Gustav Adolph benævnes Formmager (her antager jeg at det er i betydningen formskærer, dvs. person, som udskærer modeller m. ophøjede mønstre til (farve)aftryk paa katun, voksdug, papir olgn. stoffer., jvf. ODS).
 
Herefter er familien et smut til Sverige, hvor en datter Gustafva Sophia blev født og døbt i Västra Sönnarslöv (Kristianstads Län) 30. oktober 1818 {1}. Gustav Adolph benævnes pappersmakeregesellen [...] ifrån Carlsfors (gesellen er tysk for svend, jvf. nuværende svensk gesäll). Familien er ikke at finde i Husförhörslängden for Karlsfors 1813-1821.
 
16. maj 1821 og 29. december 1823 døbes to sønner (hhv. Carl Adolph og Christian Wilhelm) i Roskilde Domkirke; ved begge begivenheder er Gustav Adolph benævnt papirmagersvend. Ved Carl Adolphs dåb nævnes som faddere Hans Knudsen, Christian Schaurup, og Jens Andersen, alle Papiirmagersvende af Roskilde. Ved Christian Wilhelms dåb står Papiermager Nyberg i [???], Sophie Kuling, Papirmager [Johan Smith], Peder Knudsen, og Ludvig [Kuling], begge Papiirmagere som faddere.
 
1. april 1827 er familien igen i Sverige, nærmere bestemt Håstad i Malmöhus Län, hvor sønnen Olof Peter Harald (min tiptip-oldefar) bliver døbt {2}. Her er Gustav Adolph igen kaldt pappersmakeregesellen. Til stede er også Pappersbrukswerk[mästaren?] Anders Malmgren og Brukspatronen Herr Johan Hellstedt samt [quamågaren?] Herr Adam Fredrik Hellstedt. Familien står indtegnet i Husförhörslängden {3} hvor det nævnes at de kom fra Lösen pastorat just nord for Karlskrona i 1826, samt at de tog videre mod Roskilde i 1827. Jeg har også fundet dem i innflyttarlängden {4} men ikke i utflyttare - her står også at de kommer fra Lösen, hvor jeg ikke har fundet dem.
 
I 1834 dukker de så op i folketællingen for Tårnby i Danmark, i en papiirmølle ved (eller kaldt) Brydehuset. Gustav Adolph er Papiirfabriqvant
 
I 1840 er de i København, Peder Hvitfelds Stræde, 1. sal i Huset no. 94: Papiirmagersvend Gustav Adolph med familie.
 
Gustav Adolph døde 25. juli 1843 og blev begravet fra Garnisons kirke 31 juli. I kirkebogen står kort og godt, Papiirmager.
 
{1} Västra Sönnarslöv CI 2 1792-1852 Bild 81 & 82
{2} Håstad CI 4 1821-1860 Bild 15 sid 19
{3} Håstad AI 1 1819-1845 Bild 82 sid 82
{4} Västra Hoby B 1 1812-1847 Bild 19
 
Ovenstående er alt hvad jeg har fundet bekræftet i kilderne.
 
Der skal være en slægtstavle fra 1938 hvor der står følgende: den svenske møllebygger Gustav Lindberg, født på Möllbygård, en papirmølle i Mariefors ved Karlskrona ukendt år. Gustav Lindbergs mor var født Flygare, søster til forfatteren Emilie Flygare-Carlén.
 
Gustav Lindbergs mor må være født senest ca. 1775 (16 år før G.) så hun er nok ikke søster til Emilie Flygare-Carlén - børnene i den søskendeflok blev født i perioden 1783-1807. Emilie hed iøvrigt Smith eller Rutgersson til efternavn (hendes fader hed Rutger Smith), og tog først senere navnet Flygare fra hendes første mand, lægen Axel Flygare. Måske moderen var en søster til ham?
 
Jeg har søgt omkring Karlskrona og har fundet en mulig kandidat:  
 
Karlskrona tyska församling CI 2 1725-1797 Bild 239 sid 463:Snickarn Mathias Lindbergs Son
föd d. 29 Junii [1792], befordrad til dåp d 1.  Julii
udi Kyrkan.
 
[Gustaf Adolph]
 
Witnar
Arbets[???dan] Per Andersson
Mäst. Skomakeren Claus Håkansson.
 
item [latin for ligeså]
Timarman Daniel Svansteds Hustru.
Jungfru Gustava Wichström.
 
Der er som det ses ingen hustru nævnt, men jeg har fundet endnu en indførsel der nok er den samme mand (snickare => timmermann), hvor en Cecilia Greta Humle (ikke Flygare!) nævnes:
 
Karlskrona tyska församling CI 2 1725-1797 Bild 250 sid 485:D. 20 Martii [1795] föddes Timmermannen Mathias Lindbergs
och Dess [Huss. (hustru?)] Cecilia Greta Humles son, som döptes d.
22 ejusdem och Kallades Joachim, Wittnen varo: [???]=
Karlen Nils [Höks]berg, dr. Peter Jönson, [??? ?rten] [Höks]
bergs Hustru Catherina, Pig. Elisabeth [??berg] Moderens alder
33 år.
 
Joachim dør to år efter:
 
Karlskrona tyska församling F 1 1770-1798 Bild 92 sid 175:D. 14. Maji [1797] begraft Timarman Lind
bergs Son
2. år
 
Jeg har ikke kunnet finde familien i husförhörslängderne/döde i Karlskrona tyska til og med 1812, ej heller i boupteckningarne for Karlskrona samt häraderne i Blekinge Län til og med 1860.
 
Der findes dog også en Mathias Lindberg i Karlskrona stadsförsamling, der bl.a. arbejdede som blockmakere, compasmakere og stenhuggar. Denne blev gift 8. oktober 1790 med Anna Christina Petterson. Igennem 1790erne fik de 7 børn hvoraf 5 var dødfødte og 2 døde som små. Anna Christina døde i barselssengen 2. december 1798. Jeg tror ikke det er den samme som var far til de to ovennævnte børn; familieforholdene passer ikke sammen, plus det er en anden menighed.
 
Er der nogen der har bud til videre søgning?
 
Med venlig hilsen
Mikkel Eide Eriksen