NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 juli, 2013
Skrivet av: Mattias Johansson skrivet 2013-07-02, 22:03
Tack för tipset om andra gården i Högsjöhult! I min avskrift av mtl hade jag noterat att avskriften endast avsåg ena gården, men det lyckades jag förbise! Detta förklarar ju också varför jag inte fann Elf i Björka i slutet av 1660-talet. Trots dateringen till 1669 finns alltså yngre uppgifter insprängda i bänklängden. Detta oavsett tidigare nämnda verbform.
 
En iakttagelse avseende de två gårdarna i Högsjöhult är att bägge även tidigare funnits i familjen. Det är i de två första åren i mtl (1643-44) som Elfs svärfar Nils Uddsson står i den ena och Elfs hustrus farfar Udder i den andra (den senare tillsammans med sin hustru Ingeborg Elfsdotter som vi alltså tidigare nämnt som hypotetisk dotter till Elf Karlsson). Jag kan i detta sammanhang nämna att jag har haft svårt att finna döduppgifter på Högsjöhultsidan av släkten. Ingeborg Elfsdotter är väl identisk med Nils Uddssons moder i Högsjöhult, som dör 1656. Men vart tar alla andra vägen?
 
Jag får även tacka för dina uppgifter kring Marit! Dopvittnen passar alldeles utmärkt även för mina par, åtminstone de gånger jag noterat dem.
 
Trolovningen, som ligger hela fem år före i tid, ser jag inte som något jätteproblem. Vet inte hur vanligt ett sådant tidsavstånd var, men före lagen från 1734 var trolovningen det avgörande och kyrkovigseln mer av en ceremoniell välsignelse. Som jag förstår det var exempelvis Karin Elfsdotter och Peder Svensson trolovade redan i januari 1633, då man fann Karins utsatta barn/foster, och deras tre gemensamma barn är alltså därmed alla födda i äkta säng även om de är födda före kyrkovigseln 1639! Här finns med andra ord ett ännu större tidsavstånd - även om det säkert betingats av de tragiska omständigheterna. När det gäller vigselnotisen från 1684 läser jag Kahrin  och inte Katrin, även om det kanske inte har så stor betydelse i sammanhanget.
 
Jon Börjesson får mycket riktigt en dotter Kerstin med Elfs änka 1679-04-05. Som så många gånger tidigare alltså inget hinder att Ingrid redan hade en dotter med detta namn! Ingrid står återigen som änka i Hunsnäs i mtl 1698-99, men jag finner henne inte senare. Kan hon möjligen vara identisk med gamla änkan hustru Ingrid i Uddesbo som dör 1709-12-18? Kan Uddesbo i så fall vara någon stuga på sonen Nils Elfssons ägor i Högsjöhult, som döpts efter någon äldre släkting med det udda(!) släktnamnet Udder?