NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 maj, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 maj, 2011
Skrivet av: Sten Magnusson skrivet 2010-08-29, 08:06
Vad gäller citat utelämnas återigen en bit av det stycke jag skrev.
 
Jag citerar hela stycket.
 
Jag kan lägga till att det i och för sig kan verka ytterst osannolikt att en man som gifter sig flera gånger kan ha flera hustrur med identiska namn, men enligt all sannolikhetslära är det först när den är 0 som det är till 100 procent osannolikt.
 
Med detta avses inte någon speciell person utan torde väl kunna vara ett påstående av allmängiltig karaktär.  
 
Sedan hänvisar jag återigen till mitt citat 28 augusti 10:46 ur ett stycke i den länk som hänvisas till i inlägg 7 augusti 23:51 där det enligt denna länk skulle vara en bror vid namn Nils, till en person vid namn Johan Johansson som finns på angiven plats och där vi kan konstatera att det inte stämmer.
 
F.ö. är det väl knappast ett citat från själva databasen utan från en avskrift av ett stycke i den?
 
Citat ur Wikipedia.
 
Primär källa är en term för ursprungligt källmaterial.[1] Primära källor kommer från den berörda tidsperioden och har inte filtrerats genom tolkning eller utvärdering. En primär källa är vanligtvis den första formella publiceringen av ett visst resultat. Primära källor framför originellt tänkande, rapporterar en viss upptäckt eller delar ny information.
 
Primära källor kan exempelvis vara artefakter, brev, aktuella tidningsartiklar, fotografier, inspelningar, tal, diarier eller statistiska mätningar.
 
Wikisource, Wikipedias systerprojekt, samlar alla slags källmaterial, såväl primära källor som sekundära och tertiära källor.
 
Sekundär källa är en term för källmaterial som åberopar, kommenterar eller bygger vidare på primära källor.[1] En sekundär källa är inte ett slags bevis, utan en redogörelse av ett bevis.
 
Sekundära källor kan exempelvis vara monografier, reportage eller olika sorters artiklar.
 
Tertiär källa är en relativ term för källmaterial som består av information som är insamlad från primära eller sekundära källor.[1]
 
Tertiära källor kan exempelvis vara ordböcker, encyklopedier, läroböcker, manualer eller faktaböcker.
 
Referenser  
 
1 http://www.lib.umd.edu/guides/primary-sources.html
 
Mvh/Sten Magnusson