NULL Skriv ut sidan - Gröning

Anbytarforum

Titel: Gröning
Skrivet av: Håkan Andersson skrivet 2005-03-19, 21:43
Hej!
 
Jag har saknat en plats att diskutera släkten/släkterna Gröning och eftersom ingen startat en diskussion kring dem, gör jag det själv  
-------------
Mitt eget intresse för Gröning:arna rör främst kopparslagarsläkten från Vadstena som på 1800:talet splittrades i olika grenar, varav en (min) hamnde i trakten runt Svartå.
 
Min mffffff Johan Gottlieb Gröning får stå som stamfar tills vidare. Han var enl. en avsomnad släkting född 1712 i Danzig och gift med Catharina Helena Ohlin (f 1731(?) i Vadstena)
 
Frågan är varifrån Johan Gottlieb kommer. Är han från nuvarande Tyskland/Polen, (beroende på hur man ser det historiskt), eller inte... Både i födelse och dödsböcker finns fler Gröningar angivna (ex. en Anders Olufsson Gröning) även i en avskrift ur Wadstena Kyrkios Book, inrättad åhr 1695 finns samme Anders med.
Kan det röra sig om farfadern till Johan, eller finns det inget som helst släktskap dem emellan?  
 
Om någon vet hur det förhåller sig med släktskap vore jag mycket tacksam att få ta del av detta.
----------
Till sist: Nej, vad jag hittills vet är jag INTE släkt med vare sig Lotta eller Matt.
 
 
Ha en fortsatt trevlig dag, allihop!
Mvh