NULL Skriv ut sidan - SV: Hartvig

Anbytarforum

Titel: SV: Hartvig
Skrivet av: Anders Möller skrivet 2023-06-28, 15:18
Hej Nils,
Tack för din ledtråd. Den uppger att Moberg var både svåger och måg till släkten Stråle af Ekna men dessvärre inte mycket mer.


Jag har tidigare konstaterat att Mobergs första hustru är okänd till namn och att hon sannolikt dog innan 1739.
Uppgiften i Adelsvapen-Wiki att han skulle vara gift med Margareta Stråle som sedan gifter sig 2:a 1739 med trädgårdsmästaren Hallin Moberg är tok fel. Moberg levde 1739 och dog först 1756.


Anna Maria Hartwig hittar jag första gången i Tolg från 1744 och de flyttar 1751 till Drev. Anna Maria dör på Väckelsång Södergård hos min anfaders Bengt Möllers tvillingbror Peter Möller gift med Beata Elisabet Moberg. Före Tolg HFL AI:2 har jag inte hittat några spår efter Ann Maria. Det närmast jag har kommit är ju bokhållaren i Linnehult Norregård Hovmantorp Berthold Hartwig som dessutom är granne med Peter Möller. som också bor i Norregården.[size=78%] [/size]


Anna Maria Hartwig är beräknat från hennes dödsnotis född 1701 och enligt HFL 1702. Jag har förgäves letat runt efter en födelsenotis eller en vigselnotis på henne samt födelsenotiser för Mobergs och hennes barn. Dessvärre är det i flera av källorna luckor i kyrkoböckerna eller saknas saknas helt runt de aktuella åren.


// Anders