NULL Skriv ut sidan - SV: gen.maj. A. Planting

Anbytarforum

Titel: SV: gen.maj. A. Planting
Skrivet av: Monica Fogelqvist skrivet 2020-11-08, 20:39
Jag har grävt fram arvstvisten, eller rättare sagt beställt den fråm Sthlms Stadsarkiv om jag inte minns fel, och tyvärr framkommer inte en smula av intresse vad gäller släkten Planting. Och som sagt, Isensnidaren kallades aldrig ens en enda gång för Planting.
Tvisten handlar om en skuld som Gilius Giliusson Ehrenbergs hustru Margaretas bror Petter Achtskilling hade till herr Staffan i Övergran, och sedan obligationen igenfunnits 1670 har salig Staffans arvingar drivit tvisten. Om jag inte har fullkomligt fattat fel...

Peters hustrus släkt är ingen hemlighet, hon hette Karin Staffansdotter och var dotter till herr Staffan Staffansson och Anna i Övergran. Har inte gått bakåt där heller eftersom det inte varit mitt fokus.

Nej, detta är knivigt och det finns liksom inget som är säkert och tyvärr (som vanligt) figurerar en massa antaganden som med tiden blivit sanning. Det är bra att du är noga med källorna, och jag ber om ursäkt för mitt slarv med det. Jag har gjort detta för mej själv och det var inte tänkt att redovisas, så därför har jag bara tagit till vara det som var av intresse för mej och som kan anses som en säker källa. Min enda ursäkt.

En sak jag gått bet på är att finna ut varför Erik Mickelsson åkte in i finkan 1652. Har gått igenom alla de listor i Ståthållareämbetet som jag kan tänka mej, men hittar inga fånglistor med någon Erik Mickelsson. Kanske någon här är fena på gammal Stockholmsforskning? Erik gick in på Slottets fängelse  1652-07-14 och kom ut 1652-09-24.