NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 december, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 december, 2011
Skrivet av: Åke Carlsson skrivet 2011-05-15, 02:54
Hej igen Claes,
 
Åtminstone en koppling är funnen, men där rör det sig inte om släktskap (se nedan) (UPPDATERING: Som Bo Persson visar i ett senare inlägg föreligger faktiskt ett släktförhållande. Detta framgår dock inte av bouppteckningen efter A Bangelius)  . Precis som Kristina redan förklarat handlar den otydliga texten om Stina Catharina Bangelias flytt till brodern Anders. Jag har inte letat vidare i Gårdeby, men däremot upptäckte jag att såväl Stina Catharina som brodern senare dyker upp i Norrköping.
 
Slaktaråldermannen Anders Bangelius avlider i Norrköping den 27 januari 1835, boende på Qwarfordts gård i kvarteret Tunnan (Norrköpings rådhusrätt FIb:a88, nr 11, Bild 92). Systern  Stina Catharina omnämns som närmast anhörig. Bangelius testamenterar sina tillgångar till dessa personer: syskonbarnet Brita Catharina Wormsdorffs och slaktaren J. A Forsells fem barn i åldrarna 1-7 år, jungfru Sophia Forsell (=J.A. Forsells syster) samt jungfru Christina Maria Berg. Vid bouppteckningen fungerar stadsfiskalen O Nelson som förmyndare för den sistnämnda. Maria Christina är ju fortfarande ogift i början av 1835. Samme Nelson är också omnämnd tillsammans med Forsell i vigselnotisen. Det är uppenbart att Maria Christina tjänstgjort som piga hos Bangelius. Han skriver i testamentet om hennes visade trohet och omvårdnad emot honom. Hon ska därför erhålla 333 riksdaler, en anständigt uppbäddad säng liksom ett väggur, förfärdigat av Åberg här i staden.
 
Detta samband går också att upptäcka med hjälp av sidhänvisningen i vigselnotisen, se S:t Olai AI:30, s 132. Där återfinns Bangelius och Maria Christina på raderna intill varandra. Däremot verkar de ha bott på annan plats före 1833.
 
Familjen Forsell hittar man t.ex. i S:t Olai AI:32, s 64 och AI:36, s 72. Johan Anders ska vara född i Söderköping 1799 och inflyttad från Stockholm 1825. Det står också att Brita Catharina flyttat från Kimstad till Norrköping 1818, se även inflyttningslängden BI:4, s 34, nr 240.  
 
Består då kopplingen mellan Maria Christina och Forsells hustru endast i att båda eventuellt är födda i samma trakt och att M C varit en uppskattad piga hos Brita Catharinas morbror? Än så länge tycks det i alla fall inte gå att påvisa några andra beröringspunkter, men man kan t.ex. fråga sig om det är först i Norrköping som kontakterna mellan M C och kretsen runt Bangelius inleds.
 
Stina Catharina Bangelia avlider i Norrköping 1848 och efterlämnar dottern Brita Catharina som enda arvinge. Hon har då bott på samma adress som makarna Forsell i minst 15 år. Namnet Bangelia/Bangelius är taget från styvfadern och hennes egentliga flicknamn är Norrbom. Detta framgår av hennes och broderns bouppteckningar.
 
Skulle jag ramla över något nytt i denna historia hör jag av mig.
 
(Meddelandet ändrat av Carlsson_Daun 2011-05-15 17:57)