NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 juli, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 juli, 2015
Skrivet av: Lotta Malmstedt skrivet 2012-12-15, 23:08
Hans Olof,
 
Jag håller just nu på att spåra och jämföra Hedda Matildas och Hennings flyttar under sina ungdomsår, men den enda tillfälligheten just nu är att båda lämnar Stora Malm församling i nov 1904, då Matilda påbörjar en fyra månader lång oattesterad tid i Sthlm, där Oskar föds i decemeber. I november lämnar också Henning församlingen och flyttar till Södertälje. Den tillfälligheten är väldigt långsökt, det vet jag.  
År 1900 bor Henning fortfarande i föräldrahemmet och jag har inte full koll på var Matilda befinner sig då, bara att hon bor i Korshäll 1891. Jag har ingen som helst geografisk kunskap om området (jag bor själv i Blekinge) och vet inte hur orterna ligger för ev. amorösa kontakter.  
 
Det stämmer att familjen Hermansson blev baptister runt 1882-1884 och att Henning då inte konfirmerades, trots att han var döpt som barn. Också där svävar jag i stor ovisshet om hur det förhöll sig. Matilda var ju inte baptist, vad jag har hittat, så varför skulle hon lämna Oskar till just en baptistfamilj? Jag förstår att Forslund ev kunde fungerat som mellanhand, men ändå? Familjen Hermansson var ju barnrik ändå och Hennings föräldrar var då i 60-årsåldern. Det och att Oskar fått Hennings andranamn Sigfrid, som f.ö också gått i arv till Oskars son, och efternamnet Hermansson - var det vanligt att fosterbarn utan familjenanknytning fick det?  
 
Jag skulle verkligen vilja reda ut det här, men vill samtidigt inte dra förhastade slutsatser, så klart. Jag är därför väldigt tacksam för att ni hjälper mig dels med fakta och dels med att slå håll på mina teorier, för det tvingar mig att tänka om och vidare!
/Lotta