NULL Skriv ut sidan - Boustedt

Anbytarforum

Titel: Boustedt
Skrivet av: Jonas Nilsson skrivet 2000-07-06, 18:13
Dristar mig att öppna ”strängen” Boustedt med en utläggning av (sannolikt) intresse för forskningen kring släkten Boustedt från Väsby.
 
Den äldste av Väsby-Boustedtarna är Hans Olai (Olofsson) Boustedt, kantor och klockare i Väsby-Viken från 1738 till sin död 1795 (29 juli). Det är hans födelse, föräldrar och syskon som här är föremålet för mitt intresse.  
 
Enligt K-A Kvistberg (Hultabo Wanning och de första gruvarbetarna s.155), som hämtat många av sina uppgifter ur Roslundsarkivet (Kullabygdens släktforskare), är Hans född 1717-5-1 i Helsingborg. Samma källa uppger att föräldrarna är ”Bengt Leonard Paul Boustedt, organist i Helsingborg, och hans hustru Anna Katarina Nilsdotter, f 1688.” Enligt Roslund själv är emellertid Hans född 1717-3-8 (uppger ej var).  
 
Enligt Holm (Kantorer, klockare och organister i Väsby pastorat, 1907) var Hans född i maj 1717 ”antagligen i Helsingborg”, vilket antyder att han inte själv sett någon födelsenotis.
 
Uppgifter från Anders Berg (vet ej om de är från katekismi) säger att Hans är född 1717 i Bohuslän.  
 
Vidare uppger Ebbesson (www.ebbesson.home.se) att Hans är från Kungälv, född i maj 1717, och vidare att hans far hette Olof Andersson och var kantor i Kungälv, samt att det finns uppgifter att han strax före sin anställning i Väsby en tid verkade i Landskrona tillsammans med sin bror Ditlof Olai Boustedt. Om Ditlof har jag f.ö. antecknat att han var gift med ? Hasselgren och att de hade dottern Magdalena Boustedt, f.1796 i Rödbo, Bohuslän.  
 
Slutligen har jag funnit (på  http://www.lokalhistoria.nu/) en Jacob Boustedt som var klockare i Onsala fs och dog där 1779-3-8 och nyligen såg jag en avskrift av en vigselnotis därifrån (daterad 1749-10-29) som lyder ”Organisten Jacob Olofsson Boustedt Kongelf; Ehreborna Dygde? Jungfru Christina Larsdotter Falke Jutegården”. Vidare uppger Anders Berg (se Övriga släkter/Stahre) att det dör en Magdalena Boustedt i Onsala år 1802. Troligt är väl att hon är en dotter till Jacob.
 
Om Bengt Leonard Paul Boustedt vet jag inget alls. Emellertid står i SSK 1930 under Boustedt att ”Äldste kände stamfadern var en Bengt i Partilled Håkansgården i Partille socken i Västergötland, som levde i slutet av 1600- och början av 1700-talet. .”. Kanske är de samma person?
 
All information om dessa personer är av stort intresse!
 
Vänligen,  
Jonas