NULL Skriv ut sidan - Bortadopterad

Anbytarforum

Titel: Bortadopterad
Skrivet av: Elisabet Arvidsson skrivet 2008-11-24, 22:08
Hejsan!
Förklaring (jag har varit i skolan helan dagen och först nu läst vad ni skrivit).
Jag,A,= släktforskaren har varit och intervjuat en 3männing, B, till min far och fått fylla ut delen av stamtavlan (ej Antavlan). Av B får jag veta att ett barn är bortadopterad (detta råkade jag skriva under yrkeskolumnen, t.v. och glömde rätta till).
En annan släkting i samma gren,C, fick höra talas om min släktforskning och beställde ett utdrag.
 Nu var det så att jag gjorde en liten miss....alla speciella informationer brukar jag skriva som notiser och då jag skriver ut arbetet tar jag inte med notiserna (bland annat just därför att det finns personer i min släkt som inte vill bli påringda av felaktiga personer).
 
B är och hälsar på C och får då läsa att ett barn är bortadopterad (B:s egen  källa)- B talar med mej och säger att ordet bortadopterat ska inte stå med. Enda anledningen var att nu levande syskon ev kunde få se det. Den bortadopterade barnet är nu avliden.
 
C vill även att jag skriver personers senaste namnändring som om de voro födda med det namnet (vilket så inte är fallet). Jag hälsar att jag har som system att alltid skriva personens födelseefternamn och namn i registreringen (skyller på att programmet är sådant) och att namnändringarna står bland notiserna (vilket inte syns i en utskrift, eftersom jag inte tar med dem).
Jag har vid andra liknande tillfällen skrivit bortadopterat synligt (felaktigt i yrkeskolumnen)och dessa har varit mycket glada över att stå med i en biologisk stamtavla fast de inte tillhör densamma juridiskt.
 
Så min fråga var egentligen:
Hur mycket låter ni andra styra er egen släktforskning relaterat till de system ni valt.
Tar ni bara bort ordet bortadopterat eller tar ni bort hela personen?
Låter ni andra bestämma vilka namn som ska stå med som registreringsnamn i första rutan eller skriver ni det som notiser sedan?
Jag anser egentligen att min släktforskning är min, och till den bestämmer jag alena. Visst kan jag ta hänsyn, men inte på vilka villkor som helst---ex jag byter inte system på personerna F & G bara för att någon vill det.
Hur gör ni?