NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 1999-05-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-05-31
Skrivet av: Georg Hansson skrivet 1999-02-06, 19:44
Jag vill bestämt hävda att landskapsgränser skall följa sockengränser! Om sockengränsen ändras, då ändras också landskapsgränsen. (Detta sker helt automatiskt - utan formella beslut. Eftersom byborna i Stamsele ville tillhöra Ströms socken - som alltid har legat i Jämtland - då kom byn Stamsele också att räknas till Jämtland. Så har man också sett på saken ända fram till 1980-talet. Jmf. kartorna i Nordisk Familjebok eller Folkskolans geografiböcker.)
Och eftersom vi släktforskare i första hand använder oss av de kyrkliga folkbokförings-handlingarna, är det kyrkosocknarnas gränser som gäller - inte jordebokssocknarnas!
Jag kan inte tänka mej att en kyrkosocken kan vara delad mellan två landskap! Jag kan därför inte tänka mej att skriva att Vågdalen ligger i Ströms socken i Jämtland, men att Stamsele ligger i Ströms socken i Ångermanland.
Men kanske är detta ett fall för Sv. Hembygdsförbund, och de lokala Hembygdsföreningarna. Vem känner till Hembygdsförbundets Hemsida?
 
Tage Kjellner tar upp en fråga som kanske borde ha en egen diskussion, men som jag vill kommentera: -- att orten för händelsen --- skall relateras till den tid som gällde vid händelsen.
Släktforskarförbundet rekommenderar oss att normera person- och ortnamn vid sammanställning av forskningsresultat. Jag vill utvidga det till att gälla också församlingsangivelser. För om man följer citatet ovan kunde några teoretiska händelser se ut så här:  
I Nybygget Ormsjön i södra Lappland föds ett barn år 1793, ett 1797 och ett år 1800. Skulle då födelseorten för dessa barn anges så här: Ormsjön (Åsele); Ormsjön (Bergvattnet) resp. Ormsjön (Dorotea)?
-Nej. Man måste normera sockenangivelsen till den idag gängse, d.v.s. Dorotea. De olika födelseböckernas församlingsnamn skall naturligtvis anges som källhänvisning.