NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 februari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 februari, 2013
Skrivet av: Peter Wernqvist skrivet 2011-03-25, 17:45
Lite mer uppgifter jag fått av släkting Ingegerd.
Men de saknas fortfarande uppgifter.
Hej Peter!
Jag har nu ägnat några kvällar åt att leta efter uppgifter om de tre syskonen till din/ anfar Petrus Wernqvist, som du saknar uppgifter om.
Har sökt i Vigsel-, Födelse- och Dödböcker plus Mantalslängder för Värna socken under aktuell tidsperiod.  
 
När Jonas Salomonsson dör 1803 02 03 står att han är änkling och har sex efterlevande barn. Men hustrun Anna Stinas död finns inte antecknad i Värnas kyrkböcker. Frågan är om prästen har missat att skriva in det eller om Anna Stina flyttat med något av sina barn och dött i en annan församling.
 
I MTL 1784 (det saknas mantalslängder i Värna mellan 1772-1783) bor Jonas, Maja och Anna hemma hos föräldrarna i Kungsvik (Kongsvik). De äldsta sönerna Salomon och Anders är tydligen utflugna och de båda yngsta Jöns och Petrus (min anfader)nämns inte för de är ju fortfarande bara barn
 
I MTL 1785 har Jonas och Anna tydligen lämnat hemmet. Vet inte vart Anna tog vägen.
 
MTL 1787 Salomon m hustru står upptagna med eget hushåll. Fadern Jonas och Salomon har delat upp hemmanet mellan sig.  
 
I MTL 1789 nämns pojken Peter (som måste vara din anfar). I marginalen står en anteckning om att Pojken är liten och klen. Dottern Maja bor fortfarande hemma hos föräldrarna.
 
I MTL 1795 dyker sonen Jöns m hustru upp. Jöns har tydligen tagit över faderns del i hemmanet. Jöns hustru heter likadant som hans syster, nämligen Anna Cajsa Jonsdotter. De vigdes 1795 02 20. De får två barn medan de bor i Kungsvik: Johannes f 1795 07 08 och                      Christina Catharina f 1797 04 21.
Maja finns kvar i Kungsvik 1794 enligt mantalslängden, men saknas 1795. Hittade i  Vigselboken uppgiften att 1794 09 26 vigdes Jonas Benjaminsson ( f 1763 09 11 i Könserum Gärdserums sn) från  Sjöberga Björsäters sn och Maja Jonsdotter i Värna. Jag vet inte vart paret tog vägen. De finns inte i de tidigaste HFL i Björsäter eller Värna. Inte heller har jag hittat några barn i Födelseböckerna. Så ännu vet vi inte säkert att det är vår Maja som gifte sig med Benjaminsson.
 
I MTL 1798 nämns Jöns m hustr för sista gången. Vet inte vart de flyttade.  
Gamle Jonas Salomonsson o hustru står som inhysta hos Jöns efterträdare.
 
OBS födelsedatum för Anna Stina som är född 1791 04 19 och inte 1792.
Hälsn Ingegerd