NULL Skriv ut sidan - Viken

Anbytarforum

Titel: Viken
Skrivet av: Carl Axel Hedström (Calle) skrivet 2002-03-05, 12:05
Hej
Jag har ett gammal tidningsklipp Några släkttraditioner från Svanebäck som ger mig lite bryderi.
 
I texten står följande:
Den äldste, kände åboen på Svanebäck hette Jens Hansen som brukade hemmanet från 1584 till dess Truls Andersson, den äldste av den s.k. svanebäcksläkten efterträdde honom 1638.
Truls Andersson var gift två gånger, hade även två söner, en i vart gifte. Båda skrevs för Nells Tröellsson men benämndes för d.ä. och d. y. Nells Tröellsson d.ä. blev faders efterträdare på Svinabäck. Den yngre halvbrodern däremot finner vi vara fyrvaktare å Kullens fyr och ägare eller brukare till Kullagården. Nells Tröellsson d. y. blev stamfader för den s.k. kullasläkten. Nells Tröellsson d.ä. som föddes 1645 och var åbo till Svinabäck 1872-1713 hade en son, Jöns Nellson, vars födelse och dödsår äro okända. ~bortklippt text om pesten~ då tre söner till Jöns Nellson äro kända. Dessa voro: Nils Jönsson, f. 1687, d. 1743 åbo å Svinabäck, Måns Jönsson, bosatt i Döshult och Sven Jönsson, bosatt i Djuramåsa. Åboen Jöns Nellson var gift med Karna Andersdotter, f. 1694, d. 1762 och hade sönerna Per, Såne, Anders och Hans, vilka alla voro gifta och hade avkomlingar.
Per Nilsson, äldste sonen, f. 1717, d. 1782, brukade fädernas gård.....
 
Mitt problem är åboen Jöns Nellsons barn. Först nämns tre söner: Nils, Måns och Sven. Senare nämns ytterligare 4 söner: Per, Såne, Anders och Hans.
Kan någon hjälpa mig med hur många barn Jöns Nellson hade, om han var gift flera gånger eller vad som kan orsaka texten ovan.
 
Calle Hedström