NULL Skriv ut sidan - Grubbe - en och samma släkt?

Anbytarforum

Titel: Grubbe - en och samma släkt?
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2005-07-30, 18:33
Okey Marc. Vi pratar tydligen förbi varandra, men nu kanske vi kommer någon vart. Alltså, dina källor till kopplingen norrländska Grubb till danska frälseätten Grubbe är:
 
Johan Bures Genealogica 53 Röbäckc sid o Nämnda är nr 10,16,17,18 ibland Utan namnet Grubb.  
 
Då vill jag i anslutning till detta fråga dig vad Röbäckc sid o  är för något ?
 
Tillika även fråga dig i vems noteringar står följande:
Arttvisten mellan Anders och Ingemar,gjorde att Anders till sist ärvde godset bröt kontakten med brodern kalla sig Grubb, Ingemar Grubbe flytta hem till Roskilde,köpenhamn igen. ?
 
För att andra ska kunna analysera sanningshalten i ett påstående bör man ange noggranna källor. Alla är barn i början. Jag är inte ute efter att hänga ut dig utan jag vill helt enkelt hjälpa till med Grubbsläktens äldsta anor och försöka sätta in den eventuella äldre genealogi som Bureus kan ha skrivit ned i ett sammanhang. Bureus pålitlighet och trovärdighet som forskare måste också analyseras. Hans tid var inte källkritiska utan skrev ned myter och gjorde många i våra ögon fantasirika kopplingar, enbart på namnlikheter. Johan Bureus är även känd för att vara mystiker och denna mysticism trängde ibland in i hans vetenskapliga arbete. Något som vore otänkbart i modern akademisk forskning. Vissa av Johan Bureus och Jonas Bureus genealogier ska finnas att beställa på mikrofich? vill jag minnas. Är det några av dessa du använt dig av kan jag ta hem dem och titta över vad där egentligen står om Grubb.