NULL Skriv ut sidan - Johansson, Alma (1881-1974), missionär i Armenien

Anbytarforum

Titel: Johansson, Alma (1881-1974), missionär i Armenien
Skrivet av: Gunnel Arbin skrivet 2003-06-03, 21:38
Hej och tack för all information om denna märkliga kvinna, som jag själv träffade ett par år innan hon dog. Både hon och min mor, Öllegård Arbin, bodde då på Fredhällshemmet. Alma Johansson var trots sin ålder helt klar i huvudet och återgav en episod från sitt hjälparbete, då hon som föreståndarinan för ett barnhem var tvungen att utrusta barnen på en marsch, som hon visste skulle sluta med döden. Mötet måste ha utspelat sig någon gång strax före eller efter julen, eftersom hon visade ett julkort skrivet på armeniska (med latinska bokstäver). Hon berättade också att hon på 1920-talet åter rest ut för att arbeta i armeniska flyktingläger i Grekland.
Synd att jag inte visste detta, då jag härförleden skrev en utlandskrönika i Sydsvenskan med anlednng av filmen Ararat. Jag drog då fram detta möte men kom tyvärr bara ihåg efternamnet. På Fredhällshemmet kunde de inte hjälpa mig, då alla uppgifter om boende före 1990-talet kastats då arkiven gallrades. Därför blev jag dubbelt glad, då jag fann så många upplysningar om denna märkliga kvinna. Hon förtjänar faktiskt att dras fram ur glömskan. Många hälsningar från Gunnel Arbin, journalist på Sydsvenskan