NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 mars, 2010
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2009-12-29, 02:30
Hej Göran!
 
När det nu handlar om Buskahult och soldattorpet nr 105, så kan jag inte låta bli att komma med en kommentar.  
I en mönstringsrulla från 19 okt 1744 hittade jag följande uppgifter om Kinnewalds Compani nr. 3, Soldattorpet nr. 105 Buskahult Tykagård:  
Håkan Nilsson Widebuske död 16 april 1742 i Carlscrona. I stället approberad d. 30 maj 1742 Håkan Månsson Oljegren, förgången med skeppet Öland d. 17 nov. 1742. I stället antagen d. 23 nov. 1743 Sven Åkesson Widegren, 22 år, 3/4 tj.år.
 
Det var inte riskfritt att vara soldat. Sven Widegren, som är min mans ana, försvinner från husförhörslängden någon gång på 1770-talet. En ny soldat dyker upp, och hustrun Karin är nu inhyses änka och flyttar snart från soldattorpet. Jag hittar inte Sven Widegren i dödboken, men genom KGF:s soldatdatabas fick jag veta att han dog i Pommern. Eftersom kroppen inte begravdes i Urshult, blen han inte antecknad i dödboken.
 
Uppgifterna från Centrala soldatregistret skiljer sig en del från mönstringsrullan. Jag kan ha läst fel på Håkan Widebuskes patronymikon, men soldatregistret verkar inte heller vara säkert på sin sak, och dödsdatumet april kan knappast förväxlas med februari.
 
Göran, du har tidigare frågat om var soldaten Åke Carlsson Hultman dog, och det förblir kanske en obesvarad fråga. Det finns ju ingen ortsangivelse i dödsnotisen, och familjen hade flyttat från Hultalycke före 1750. Urshult är en alldeles för stor socken för att man ska leta planlöst i hfl.
Åke Hultman var gift när han dog, men jag hittar inte hustrun Karin i dödboken. Jag har några andra uppgifter om henne. Hon föddes i Hessleholm, Urshult 1688, döptes 1688-10-07 och hennes föräldrar var Eskil och Gunnel. De gifte sig 1687-01-01 och var då båda bosatta i Hessleholm. Detta enligt KGF:s databas.
 
Är Åke Hultman din ana? Det skulle i så fall vara roligt att veta vem av hans barn du härstammar från. Sonen Sven född 1722 är den Sven Widegren, som sedan blev soldat för Buskahult Tykagård, men det visste du kanske redan. Jag har snuddat vid tanken att Gunnel Åkesdotter, gift med Håkan Widebuske, skulle kunna vara dotter till Åke Hultman. Har du någon koll på det?
 
Hälsningar
Ingegärd