NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-08-02
Skrivet av: Bo Persson skrivet 2005-08-02, 11:40
Innan någon överreagerar på mitt senaste inlägg, vill jag säga att jag är medveten om att jag yttrade mig något skarpt, men hela resonemanget visar en grundläggande okunskap om hur forskning bedrivs. Forskaren måste skaffa sig kunskap om hela det relevanta källmaterialet - rör det sig om handskrivna källor: datera dem, klarlägga deras ursprung och de sammanhang vari de uppstått, fastslå deras eventuella inbördes beroenden, klarlägga hur tendentiösa de kan vara etc. Traditionsuppgifter - både i genealogiska handskrifter och i tryckt litteratur - ställer forskaren inför ytterligare ett antal svåra frågor, som inte minst kräver en breddning av perspektiven och en utökning av det källmaterial som måste användas.
 
Frekvensen och kvantiteten - hur många gånger en uppgift nämns - är ju inget bevis för uppgiftens säkerhet, endast för hur lätt en felaktighet kan spridas. Den har ingen kvalitativ betydelse. Karl Warburg ansåg på sin tid att Daniel Fallström var en av Sveriges främsta poeter, eftersom hans diktsamlingar sålde i stora upplagor...
 
Ingen gång kan forskaren låta sina privata bedömningar påverka värderingen, utan grunden måste bestå av den källkritiska och objektiva prövning som han eller hon måste lära sig i grunden och ständigt öva sig i. Behärska källorna, behärska forskningsläget, behärska arbetssättet -  något alternativ finns inte.