NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 december, 2009
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2009-12-06, 06:30
Kan inte bidra med så många svar på de frågetecken du har. Man kan väl anta att Påwel är född på 1550-talet eftersom han tillträder hemmanet 1578. Någon källa till att Nils skulle vara son till Påwel finns inte, bara det faktum att de båda bor i Västerås, troligen på samma hemman. Något efternamn på Karin har jag inte. Däremot tycker jag att du kan du stryka frågetecknet på Christophersdotter. Och jag har sju barn till henne och Nils: Anna, Christopher, Pehr, Anund, Margeta, Erik, Sara och Karin (ingen med exakt födelseår men lär vara födda ca 1625-35). Anna Mörts barn bör alla heta Graan. Christopher Nilssons söner kallade sig Mört (som jag tydligen glömt att påpeka i svaret till Leif R. Blom ovan). Nils var tullnär i Gävle och dog 1726, även Johan som dog 1717. Christopher var som sagt lantmätare, först i Västernorrland, bodde i Gävle, sedan i Själevad och torde ha flyttat till Österbotten 1704. Han torde ha kommit tillbaka under ryssarnas ockupation och dog i Gävle 1719. Ytterligare en son Petter finns som också var tullnär i Hudiksvall och tre döttrar är kända, Catharina g m bokh v kommerskoll Johan Asproth, Margareta i Karlskrona och en dotter med okänt namn g Falkerholm i Norrköping. Källa till ovanstående är Sehlberg som antagligen fått de flesta av syskonen från bouppteckningen efter Catharina, död i Gävle 1737. Ättlingarna är så många att de knappast kan redogöras för här. Citat från Sehlbergs Gefle och dess slägter torn I s 411: Emedan Mört Slägten var stor och mycket förökade sig på 1730- och 40-årtahlen blef den gemenligen kallad för Mört-Raden. (Detta syftar antagligen på att de fyllde (minst?) en bänkrad i kyrkan.)