NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-04
Skrivet av: Birgitta Almqvist (Baq) skrivet 2003-10-29, 11:00
Tack alla ni som kommit med svar/rättelser till mig rörande de jag söker i Norrbotten!
 
Åke Forsmark: Tack för upplysning om att Madelaine Kopparnäset 7 betydde gård nr 7.  
Förmodligen ingick den i en grupp bostäder. Som t ex  namnet på en grupp på samma sätt numrerade arbetarbostäder på Liljeholmen  på 1920-talet.  
 
Peter: Du har så rätt. Maria Carolina föddes 1849 och inte 1847. Jag har kopia av bladet i kyrkboken, men tog det årtal jag funnit i en av någon annan gjord utredning.  
 
Micael Granström:  så galet det kan bli. Du har förstås rätt i att Johan Abrahamssons moder inte var född 1775  Enligt Eva Carlsson ska Magdalena (som jag envisas tro var döpt till Madelaine) varit född 1765.  Kommenterar det här nedan.  
 
Eva Carlsson: Klart du har rätt i att Abraham Värja var far till Johan Abrahamson. Tack för uppgifter(ur CD om Piteanor? ) Men om den utredning  jag nu har framför mig är korrekt (vilket den i och för sig inte med självklarhet är) så är det lite tveksamt om hon föddes 1765 - då hennes föräldrar var 41 resp. 43. På den tiden ansågs man ju gammal i den ådern, men å andra  sidan har jag ingen statistik över hur länge man 'normalt' var fertil på 1700-talet.  Kan du förklara korset följt av 1775 i hennes 'ruta'. Vad mer än död kan det stå för?  
 
Allt jag kan se i den tidigare (av någon annan gjord) släktutredning är att hon var dotter till Johan, f. 1724 och Maria f.1722. Och där sägs hennes namn vara Madelaine Johansdotter. Johan är den svenska varianten på Jean så därvidlag kan hon mycket väl ha haft fransk härkomst.  Maria kan mycket väl ha varit Marie. Min moster Anna född runt 1900 skulle döpas till Annika. Struntprat sa prästen, det duger bra med Anna. Och så blev det.
 
Följande är hämtat från webbsidan om namns ursprung och frekvens: Jean är en fransk form av namnet Johan. Ett namn som blev ganska populärt bland adeln då det började användas i Sverige på 1600-talet. Att den franska adeln hundra år senare misste sina huvuden är en annanhistoria.
 
Vidare uppger Namnarkivet att en fransk form för namnet Madelaine (eller Madeleine) är just  Magdalena. Betydelsen är kvinna från Magdala.  
 
Tack Eva för upplysningen att  Johan och Maria hette Johansson resp Johansdotter, för då kan jag nog lättare finna dem i en kyrkbok eller annan källa. De torde väl ha varit födda kring sekelskiftet 1700, eller vad tror du?  
Tack än en gång ni som engagerat sig i min sökning efter tänkbara invandrare till Norrbotten under 1700-talet. Nu kan jag tack vare era uppgifter backa tillbaka i tiden först kanske till att finna Johan Johansson och hans Maria eller Marie Johansdotter (hennes far var väl då en Johan han också antar jag)
Birgitta