NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-04
Skrivet av: Birgitta Almqvist (Baq) skrivet 2003-10-27, 23:32
Hej Åke! Tack för infon. Fann orten på Svenska ortsnamn och kunde notera att där finns endast 200-499 invånare - eller fanns då? nu lite mer om mitt tidigare inlägg om Madelaine f 1775 i Pitholm-
 
Undrar när och hur Madelaine och hennes familj invandrade till Småland, för jag tror att de var franska invandrade, antingen de flydde från den redan i början av seklet anade revolutionen eller inte hade arbeten. Frankrike var ju på glid under 1700-talet efter att ha varit styrande åtminstone beträffande kultur.  
 
Och i slutet av seklet bröt revolutionen ut och arma den som då var socialt högvälboren. Eller hade satt sig till motvärn mot pöbeln, på franska helt enkelt de förtryckta gräsrötterna
 
Det ska bli spännande att få se vilka föräldrarna till min eventuella farfar bagaren Viktor Olsson var. Och deras föräldrar Tänk om de var invandrade hantverkare från Frankrike.  
 
Johan Abrahamsson Brännbergs föräldrar uppges ha hetat Per f. 1714 resp. Karin f. 1725. Och mera då? Nå, ska väl inte vara omöjliga att spåra. Hoppas jag. Där torde anknytningen till Frankrike vara tydligare.
 
Rättelse om tidigare inlägg idag: ska vara Värja, inte Närja.  
Birgitta