NULL Skriv ut sidan - SV: Strängnäs AI:6, s. 140 - igen

Anbytarforum

Titel: SV: Strängnäs AI:6, s. 140 - igen
Skrivet av: Annette Ewald skrivet 2023-08-26, 17:06
När man tror att det inte kan blir rörigare - blir det det ...


Kul med Karin Uhrviks sökningar som klarlägger ett par saker:


1) Olof Sandelius var gift 2 ggr. (Visste jag redan). Första gången med "Daniel Olofssons änka". enl Mtl 1746, Bild 2900.


Jag letade reda på Daniel Olofsson i motsvarande Hfl (AIa:5, s. 59) och hittade honom på Scholabacken i samma hushåll som en Fabrikör G?? Enbergs änka. Han finns där 1741 (i alla fall) men om han är gift med änkan i fråga kan jag inte utläsa. (Inte heller vad fabrikören hette i förnamn).


1743-1744 dyker så Daniel Olofssons änka upp i samma hf (senare år). Eftersom hon finns i Mtl 1746 omgift med Olof Sandelius borde äktenskapet ägt rum någon gång 1744-1746 - om jag tänker rätt. Inget napp dessa år i Strängnäs lysnings- och vigselbok EI:1 (1713-1823). Hittar inte heller de tre barnen någonstans - varken i födelseböcker eller annan källa än Strängnäs AI:6, s. 140. Fortfarande många frågetecken alltså!


2) Olof Sandelius andra hustru, Marita Gabrielsdtr, finns enligt Karins sök som Johan Giöranssons änka i Mtl 1751, s. 820. Jag vet sedan tidigare att de gifte sig 17/10 1750. [size=78%]Strängnäs lands- och stadsförsamlingar (D) EI:1 (1713-1823) Bild 62 (AID: v61763.b62, NAD: SE/ULA/11471)[/size]


Kan alltså nu stryka ett antal villospår jag varit inne på när det gäller Daniel Olofsson, men nya frågetecken har i stället dykt upp ... Har inte följt upp din , Margaretha, spaning om brandvaktmannen Dan Olsson. Får göra det nu. Kan ju i alla fall INTE stämma att hans änka skulle ha gift sig med Olof Sandelius 1745. Detta spår kan möjligen röra den första hustrun - men hon var ju gift med Daniel Olofsson - inte brandvaktmannen Olsson. Vilken soppa!


Och inga bouppteckningar hittar jag. Där ligger förmodligen en del sanningar dolda ...


/Annette