NULL Skriv ut sidan - Falck

Anbytarforum

Titel: Falck
Skrivet av: Lena Eriksson skrivet 2008-01-29, 11:45
Sommaren 1763 efterlystes syskonen Skarberg som strök omkring på olika ställen i landet, tillsammans med hästbotaren Kaspar Wennerqvist. I Skogsjös papper ang denne finns en anteckning att bröllopet mellan honom och Hedvig  ägde rum 1765, inom parantes enl hfl Allmunge samt vid Hedvigs födelsedata, besked från Torsåker 1757. Jag vet inte vad som menas, kan paret bott i Almunge tro? Var kan Kaspar haft tjänst som skarprättare? En dotter kanske är den Anna Kristina Wennerqvist som lever med lumpsamlaren Peter Rolin i början av 1800-talet.
Kaspar har alltså på ganska kort tid gjort karriär som soldat i Gbg 1759, glashandlare 1760, hästbotare 1763, skarprättarbetjänt 1765 och så skarprättare 1772. Denne skulle man vilja veta mer om...
 
Vad gäller Erik Johansson Falck så säger han i förhöret 1732 att han sen barnsben varit hos bryggare Lars Sifvertz och dess styvson bryggare Johan Scholtz. 1728 kom han så till skarprättaren i Skara, Hindrik Eriksson Liten. Blev bödelsknekt där. Till Gbg från Sthlm, ville gifta sig med skarprättare Wessmans systerdotter Stina men träffade istället Helena Lund. (Uppgifter från dig Niclas har jag för mig, men hittar dom bara i mina papper, inte på A-forum)  
Jag har gjort en anteckning att det fanns en Lars Sivert (i Sthlm?) gift med en Elisabeth Larsdotter WULF som dog 1706. Men han Erik verkade ju kunna fabulera en hel del. Han sägs haft en tänst hos skarprättaren i Kr-stad under en tid då jag förmodar att denne var Johan Brun (1697-1748)? gift med Stina Jönsdotter.
Till saken hör att Eriks svägerska (om han nu är Johan Ekerots bror) hette Juliana Eriksdotter Brun, född ca 1712, troligtvis mördad 1747. Man kan väl anta hon hade en koppling till skarprättarsläkten med samma namn. Någonstans på A-bytarforum fanns ett inlägg (Niclas tror jag) ang en Erik Johansson med mor Christina och syster Juliana, några brott omkr 1728 i södra Sverige, hittar det inte.  
 
För övrigt fick vandrande personen, skarprättaren Johan Eriksson från Gbg en son Christian i östra Broby 1716 13/7.