NULL Skriv ut sidan - Valloner på Gotland?

Anbytarforum

Titel: Valloner på Gotland?
Skrivet av: Carina Darforth skrivet 2000-05-31, 23:42
Hej Tord och Stig.
 
Mycket trevligt att få så snabba svar av Er. Jag håller med om att skrönor ofta förekommer, men min bild av mina släktingar gör mig ytterst tveksam i det fallet. Det rör sig inte enbart om mörkt hår, utan ett utseende som markant skiljer sig från oss gotlänningar. Två av mina kusiner och tre morbröder är mörkhyade, varav en med tydliga drag man kan likna vid t ex sydländsk härkomst.(Det närmaste jag kan komma i min beskrivning) Han är liten, satt, med kraftig benstomme, mörkhyad och med mörkt hår. Har bred näsa och breda läppar. Men min mormor, (som generna kommer från) och inte heller hennes föräldrar hade sådana drag, utan såg ut som vi andra.Jag och min omtalade morbror har forskat på alla tänkbara led från mormor och nedåt och har kommit ganska långt i de flesta fall, utan att hitta någon ledtråd. Men alla kör vi ju fast någonstans.Det kan tänkas att generna kommer någon annanstans ifrån, men eftersom vallonerna har cirkulerat runt som rykte i släkten, så tänker man att det kanske borde finnas någon sanning i det hela.Jag vet inte hur vallonerna såg ut, men när man ibland ser det mörka folkslaget som bor omkring Holland/Belgien på t ex TV, så kan jag se likheter som gör att jag hajar till.Detta var bara ett litet tillägg till det mörka håret.
 
Apropå valloner så hette min mans farmor Qvarfot, som vi även har forskat på en hel del. Där finns många mästersvener på rad, det är intressant, men däremot finns ingen mörkhyad släkting. Även våra grannar har Quarfort (annan stavning) men inte heller något mörkt. Det kanske fanns två olika typer av invandrande valloner? Vita och mörka?
Jag själv är så vit jag kan bli, fast med bruna ögon.
 
MVH Carina Darforth