NULL Skriv ut sidan - SV: Cederbom

Anbytarforum

Titel: SV: Cederbom
Skrivet av: Christer Carl Lilja skrivet 2023-01-26, 11:11
Tack Nils!
Detta var höggradigt intressant läsning. Brita Jonsdotter skulle alltså ha varit Måns Olssons första hustru och mor till bröderna Sven och Håkan. Något säger mig att de hade en syster Christina. Jag vet inte varifrån jag fått detta. Antingen har jag som hastigast kommit över uppgiften när jag skummat över domböckerna, drömt detta, eller så står jag i förbindelse med andevärlden. Hur som helst synes de åtminstone haft de två svågrar som närvarade på tinget i maj 1715. Bröderna Cederbom och Holm skulle alltså ha varit födda efter 1668. Något som stämmer bra med att Svenos placering som kaplan i Viken, Södra Råda ca 1695. Eftersom en korpral Håkan Holm saknas i GMR för Västgöta kav.reg:te den aktuella tiden, undrar jag om han ändå inte var samma Håkan Holm som blev mönsterskrivare vid Södra Vadsbo komp. 1694, och som ackorderade bort tjänsten 1708. Att bli ryttarkorpral innebar ju oftast att först ha tjänat som ryttare 10-15 år; åtminstone för den ofrälse. En före detta mönsterskrivare borde haft förtur, som någorlunda studerad ofrälse ståndsperson. Visserligen bara spekulationer, men någon hypotes är ju ändå nödvändig.