NULL Skriv ut sidan - SV: Cederbom

Anbytarforum

Titel: SV: Cederbom
Skrivet av: Christer Carl Lilja skrivet 2023-01-19, 17:05
Tack Nils,
sanningen att säga, hade jag så smått glömt av att jag postat det meddelandet. Däremot vet jag inte varifrån jag fått uppfattningen att Håkan Holm var korpral. Skönt att ha fått det falsifierat, då mönsterskrivaren Håkan Holm (om det nu är rätt Håkan Holm) passar hypotetiskt bättre. Han skulle alltså tillträtt tjänsten ungefär samtidigt som Sveno blev kaplan i Södra Råda. Hur som helst synes Holm aldrig varit bosatt på kompaniets tilldelade hemman, som låg i Björsäter. Både företrädaren och efterträdaren är noterade i såväl mtl som flyttningslängd. Om jag inte minns fel så fanns det en "mons" Håkan Holm i Valle hd. Det var säkert ifrån Skara gymnasium Cederbom relegerades; inte Karlstads som påståtts. Har man tur kanske båda bröderna återfinns i skolans matrikel; nu vet vi ju deras fadersnamn och hemsocken samt faderns titulatur. Sveno var en färgstark personlighet och något av en kverulant. Om du har intresse av alla hans klerikala eskapader, kan jag mejla dig Skara domkapitels protokoll, som jag har på pdf liggande på min mors dator.