NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 april, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 april, 2011
Skrivet av: Jenny Möller skrivet 2008-12-07, 17:27
Hej!
Kan det vara så att Anders blivit änkling, eller frånskild även i första äktenskapet?
 
Min livliga fantasi sätts genast i sken, och av er info har jag genast förslag på scenarion:
 
Anders Wallén f.1776/1777 gifter sig 21-22 år gammal med klockaränkan Anna Lena Zetterström, då 40 år. Antingen p.g.a. att hon blivit med barn, eller för att komma upp sig. (Om nu en klockaränkas status  var eftertraktad? Eller var hon välbeställd?) Nog för att 40-åriga kvinnor kan vara väldigt vackra, (men på den tiden kunde de också ha tappat en hel del tänder redan) men jag tror ändå att en 22-åring måste haft ett annat skäl än bara kärlek.
Sen blir han antingen änkling eller frånskild, och därmed fri att gifta sig igen. Denna gång med min anmoder Brita Maria Agrivill, som är ca 10 år yngre än honom. Och med henne får han minst tre barn, varav åtminstone två uppnår vuxen ålder.
 
Detta förutsätter att det är samma Anders Wallén ni skrivit om.
 
En annan fråga som återkommer i mitt huvud är varför även hans döttrar kallar sig för moderns flicknamn Agrivill vid vigslar och barndop? Även om hustrurna behöll sina efternamn, var det väl sed precis som idag att heta som sin far, om man var född inom äktenskapet?
 
Leif, vad menar du med F.S.?
 
Bästa häsningar
 
Jenny Möller