NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-16
Skrivet av: Gull-Britt Eriksson skrivet 2003-01-08, 13:07
Jessica!
När det gäller systrarna Stråle, misstänker vi (vi är fler inom Stenfeltska släkten som forskar på den sidan) att Ulrica Sofia är mor till Ulrica Queckfelt, men än finns inga belägg för det. Jonas och Ulrica Sofia både på Stora Falla, Bottnaryd 1725. Där föddes en son Carl Georg den 8/8 1725. Sedan försvinner familjen, vi hittar dom inte. När man träffar på Jonas Queckfelt igen, bor han i Gårdveda, och då är han gift med Karin Nilsdotter. Äldsta barnet är född den 27/1 1734 och heter Elisabeth. Man kan misstänka att Ulrica Sofia födde Ulrica, och kanske dog i samband med förlossningen, eller levde något eller några år till. Men som sagt vi hittar inte familjen. Georg Stenfelt var ju emot giftemålet mellan sonen Carl Johan och Ulrica Queckfelt, kanske för att dom var kusiner, vem vet. Hon var ju inte adlig heller.
När det gäller Dag Hammarsköld har jag också sett att hans släkt kommer in på Magnus Stråle af Sjöareds anor.
När det gäller Fredrik af Preussen, kan jag inte svara på det. Är det inte på Sofia Charlottas sida? Det påstås att man kan komma väldigt långt där, men jag tror inte att uppgifterna är så säkra.
Hälsningar Gull-Britt