ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Glömd  (läst 868 gånger)

2003-08-07, 23:31
läst 868 gånger

Utloggad Inger Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2015-07-10, 22:56
    • Visa profil
Jag har i husförhör stött på ordet GLÖMD efter ett namn. Vet någon vad detta avser? Flickan/kvinnan var född i Harestad i Bohuslän och är syster till min farmors far. Vad jag har kunnat se har hon flyttat till en annan församling enligt senare husförhör. Skulle vara mycket intressant om någon vet vad prästen i församlingen avsåg med ordet glömd.

2003-08-08, 04:10
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det står inte Glömt?
Dvs. at hon inte mindes det hon skulle kunna vid husförhöret!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2003-08-23, 20:20
Svar #2

Utloggad Inger Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2015-07-10, 22:56
    • Visa profil
Hej Stefan!
Det är ju så det måste vara. Hade inte en tanke på det, men det är ju ett husförhör jag har hittat detta. Man lär sig nytt hela tiden och lär sig tänka i rätt banor betr det här med släktforskning.
Tack för hjälpen.
mvh Inger

2003-08-24, 00:50
Svar #3

Utloggad Carl-Oskar Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2023-06-07, 20:30
    • Visa profil
Hej Inger!  
Jag har vid några få tillfällen stött på i husförhörslängderna orden glömd och kom ihåg ... i direkt i anslutning till en individs namn. Detta har då tydligen varit en anteckning som kyrkoherden gjort för att inte själv missa individerna och släktskapen. Det har rört sig exempelvis om en person som står längre ned på en sida i kyrkboken så att han/hon ser ut att tillhöra en annan familj och en person som helt enkelt missats i överföringen från en bok till en annan. Så det beror på om ordet står i direkt anslutning till namnet eller någonstans i husförhörskolumnerna. Om det senare så har nog Stefan rätt.
Mvh Carl-Oskar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna