NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-28
Skrivet av: Berit Halfvarson skrivet 2006-09-02, 08:05
Hej Birgitta! Jag är inte riktigt säker på om jag tolkar dig rätt eller inte, men du undrar väl om det är rätt familj? Det kan du endast få svar på genom att själv följa familjen bakåt från Kylleskruv, eller utgå från en familj och följa den framåt för att se om du accepterar den som
den rätta. Jag har använt mig av de tillgängliga kyrkoböckerna + mantalslängd. Och så får man lägga pussel med de tillgängliga delarna, för att se om de passar eller inte. När det gäller denna familj passar de perfekt. Du kan se på när de började ta nattvard i Kylleskruv (1726, alltså bosatta i Lenhovda), födda och döda barn till dem osv (sonen Sven född i Åseda 1725, alltså bosatta i Åseda 1725). Om du ännu inte har tittat i Åseda kyrkas räkenskaper och har släkt där i början av 1700-talet rekommenderar jag att du gör det. Inte helt lättläst, men mödan värd. Där finner du t.ex. att Johan Persson i Kylleskruv år 1735 betalade ränta (intreste) på lån till Åseda kyrkan.
 
Att jag kom familjen på spåren var genom KGF:s CD. Jag gjorde en sökning på födda barn. Och eftersom båda föräldrarnas namn var utsatt, och Agneta inte speciellt vanligt, så fick jag napp som jag ansåg vara värt att kontrollera och gå vidare med. Om du tittar i födelseböckerna för de respektive socknarna och jämför Johan och Agnetas barn i Kylleskruv, avseende namn och ordingsföljd, går det inte att komma till något annat resultat.  
 
Du skriver att du har mer släkt i Badeboda. Under vilken tidsperiod bodde de där?
Mvh Berit