NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-29
Skrivet av: Lotta Johansson skrivet 1999-01-25, 22:47
Anna:
Hejsan! Jo, det är mycket troligt att det är faderns namn som bildat efternamnet. Prästen visste nog vem det var! I slutet av 1800-talet som det gällde kan det nog vara lite svårt att få reda på vem som var far, men det kan gå. Jag har sett i min forskning, mest i Västergötland, att det ofta förekommer att det bara står o ä på barnet, fram till dess han/hon flyttar hemifrån, då finns plötsligt ett patronymikon. Detta brukar inte vara moderns eller morfaderns, så då måste det ju vara faderns förnamn det kommer ifrån. Följer man barnet från födelsen och så långt det går i alla kyrkböcker, så kan det någonstans komma en anteckning om faderskapet. Men det finns fler sätt, jag är dock ingen expert på det.
 
Som en kul grej, så har jag faktiskt hittat ett matronymikon också! Jag har det inte antecknat här, men det var i Lekåsa i Skaraborgs län. En pojke föddes oäkta och när han fick flyttattest till grannpastoratet hade han sitt ovanliga efternamn. Jag tror det var Annasson, i alla fall något liknande. När han efter några år kom tillbaka hade han bytt efternamn och hade då ett släktnamn istället (har glömt vilket).