NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-06-29
Skrivet av: Lars Nylander skrivet 1999-01-25, 21:47
Angående den oäkte sonens patronymikon kan jag referera till min hemsocken, Mo i Hälsingland. Där föddes det i slutet av 1800-talet tämligen många barn med okänd fader. I de fall modern sakanade släktnamn skrivs barnen vid myndig ålder in i husförhörslängden med ett patronymikon som inte är detsamma som moderns, och alltså är den okände faderns förnamn. Det var tydligen allmänt bruk att göra så. Bruket att göra om moderns patronymikon till sitt eget tror inte jag så mycket på, och de gånger mor och son har lika patronymikon tror jag att barnets fader och morfader bar samma förnamn (min fundering alltså). Som släktforskare kan man tycka att modern gott hade kunnat ange namnet på fadern vid födseln när det ändå skulle komma fram kanske 20 år senare, så vi släktforskare fick det litet lättare idag, men de stackars ogifta mödrarna hade säkerligen någon anledning att inte ange fadern. Dessutom är det ju bara förnamnet som anges i patronymikonet, vilket inte borde ha inneburit någon större risk för att fadern skulle avslöjas.