NULL Skriv ut sidan - Jordan

Anbytarforum

Titel: Jordan
Skrivet av: Andreas Vos skrivet 2011-12-07, 00:39
Kollade på ättlingen Jonas Ahnfelts anor och kopplingen till Småland och Mikael von Jordans ägor där och träffade på detta brev:
 
Brev rörande Jordan Michell och Hans son. Ur svars brevskrivarregister.
Kronobergs läns landshövding till Kungliga Majestät 18/7 1663
 
Framsida
Stormäktigaste högborne .... storfurste till Finland Hertig ut i Skåne Estland Lettland Livland Karelen Bremen Verden Stettin Pommern Casuben Furste till Rügen
 
Sida 1
Stormäktigaste Konung Eders kunglige majestät eder nådigaste ....haver mig för någon tid sedan med .... yldig devosion förnummit, det för eder kungliga majestät Johan Jordan skall hava andragit hur så som hans broder Carl Jordan som nu döder är. Haver här nedre i provinsen ut i sin livstid förpantat någre hemman dem bägge tillbehöriga, som deras salige fader under Norrköpings besluts vilkor nådigt donerade äro, underdånigt anbefallande eders kungliga majestät. Samma gods ifrån förpantaren nådigt ville revosera, och honom den resliktuera låta, efter Carl Jordan är död och hans ....  ..... op på Johan voro fallen och efter eders Kungliga majestät om den (slåtan) .... mera var tunnogt, är vad supplianten berättade, beffalles mig nådigt härom requirera och underdånigt förståndiga huru med samma Gods är beskaffat, och på vad sätt de äro graverade? Så haver mig till följe av min skyldigaste plid gjort mig här om underrättat och eders konunglige majestät eran underdånighet
 
Sida 2
Sålunda förstå låter att Anno 1652 salige Mikael Jordan/: som immissionerna för med landkanzli finlands utvisa. Under Norrköpings beslut vilkor bekommit några fhå hemman, vilka för några år sedan hans son Carl Jordan vid ..... och possiderade i meller tid och i meda han här var angaff för en borgare i Vöxjö stad Jacob Wedige benämd, som är en fremling och af tysknation, att samma Gods var hans rätta arvegods, övertalandes honom sig en poss penningar på den försträcka vilket och skedde och samma borgare att sedan benämt gårdar innehaft och där fjärdeparten betalt, i huru väll dels hava ödelegat. Men vad rätt som Carl Jordan till samma Godz hafva kundehe, eller om han några bröstarfvingar efter sig lämnat, är mig och flere här i nejden helt obekant, i medan ingen av samma släkt boende äro eller finnes, och Carl Jordan för sitt otillbörliga .......... .............. och fly av denna orten som han ifrån åtskilliga andra gjort haver sedan han allenast någon tid här var. Var af jag ....... och förlikar dess kungliga Maj:t
 
Sundholm den 18 juli 1663